re偶yseria: Michael Reeves
scenariusz: Tom Baker, Michael Reeves na podst. powie艣ci Ronalda Bassetta
W latach 40. XVII wieku angielskie rzeki sp艂ywa艂y krwi膮 za spraw膮 tocz膮cej si臋 rewolucji, maj膮cej na celu zako艅czenie rz膮d贸w absolutnych Karola I. Parlamentarzy艣ci Olivera Cromwella pokonali rojalist贸w w bitwie pod Naseby w 1645 roku. Akcja filmu 24-letniego re偶ysera przenosi widz贸w w przeddzie艅 tej bitwy, lecz polityka i wojna s膮 tu jedynie t艂em wydarze艅, za艣 posta膰 Cromwella pojawia si臋 tylko w epizodzie. W zasadzie to sam tytu艂 m贸wi wszystko o przynale偶no艣ci gatunkowej - nie mamy tu do czynienia z dramatem historycznym, ale z dramatem grozy na temat profesji, kt贸ra budzi艂a w贸wczas autentyczny strach i respekt. I co chyba najbardziej interesuj膮ce, przedstawieni w filmie witch-hunterzy, Matthew Hopkins i John Stearne, istnieli w rzeczywisto艣ci i w trakcie angielskiej wojny domowej faktycznie zajmowali si臋 polowaniem na czarownice.
Wierz膮ca w przes膮dy i magi臋 wiejska spo艂eczno艣膰 wynajmuje za odpowiedni膮 op艂at膮 dw贸ch 艂owc贸w w przekonaniu, 偶e interwencja tych „boskich wys艂annik贸w” wypleni z ich wioski z艂o i zaraz臋 pod postaci膮 czarownik贸w i wied藕m. Posiadaj膮cy legaln膮 w艂adz臋 (dan膮 im przez tzw. magistrat贸w) 艂owcy mog膮 bezkarnie torturowa膰 i zabija膰 kogokolwiek. Proces eliminacji os贸b paraj膮cych si臋 czarn膮 magi膮 toczy艂 si臋 w trzech etapach. Pierwszy to aresztowanie na podstawie zezna艅 艣wiadk贸w, drugi to torturowanie delikwenta by wymusi膰 przyznanie si臋 do winy. Trzeci etap by艂 najbardziej bezsensowny: zanurzanie w akwenie - je艣li oskar偶ony si臋 utopi艂 by艂 prawdopodobnie niewinny, je艣li prze偶y艂 musia艂 by膰 czarownikiem i nale偶a艂o go powiesi膰 lub spali膰 na stosie.
Wierz膮ca w przes膮dy i magi臋 wiejska spo艂eczno艣膰 wynajmuje za odpowiedni膮 op艂at膮 dw贸ch 艂owc贸w w przekonaniu, 偶e interwencja tych „boskich wys艂annik贸w” wypleni z ich wioski z艂o i zaraz臋 pod postaci膮 czarownik贸w i wied藕m. Posiadaj膮cy legaln膮 w艂adz臋 (dan膮 im przez tzw. magistrat贸w) 艂owcy mog膮 bezkarnie torturowa膰 i zabija膰 kogokolwiek. Proces eliminacji os贸b paraj膮cych si臋 czarn膮 magi膮 toczy艂 si臋 w trzech etapach. Pierwszy to aresztowanie na podstawie zezna艅 艣wiadk贸w, drugi to torturowanie delikwenta by wymusi膰 przyznanie si臋 do winy. Trzeci etap by艂 najbardziej bezsensowny: zanurzanie w akwenie - je艣li oskar偶ony si臋 utopi艂 by艂 prawdopodobnie niewinny, je艣li prze偶y艂 musia艂 by膰 czarownikiem i nale偶a艂o go powiesi膰 lub spali膰 na stosie.
Atmosfera rebelii i wojny nie sprzyja poprawie stosunk贸w mi臋dzyludzkich, wr臋cz przeciwnie - nast臋puje wtedy upadek prawa, porz膮dku i moralno艣ci. Ale zawsze znajdzie si臋 desperat, kt贸ry spr贸buje powalczy膰 z bezdusznym systemem. W filmie Reevesa tak膮 postaci膮 jest porucznik armii parlamentu Richard Marshall, kt贸ry poprzysi膮g艂 zemst臋 na pogromcach czarownic za zgwa艂cenie jego ukochanej i zabicie jej wuja. Opr贸cz walki z rojalistami m艂ody oficer prowadzi wi臋c prywatn膮 wojn臋 - o honor i sprawiedliwo艣膰. Hrabstwa nad Morzem P贸艂nocnym pokrywaj膮 czarne chmury, kt贸re zwiastuj膮 trudny okres dla mieszka艅c贸w wschodnich wybrze偶y Wielkiej Brytanii. Wojna domowa spowodowa艂a ogromne straty w ludziach, a ci co prze偶yli klepi膮 bied臋. Ludzie albo 偶yj膮 z zabijania (jak kawalerzy艣ci oraz tytu艂owy witchfinder general) lub s膮 ofiarami przemocy i niesprawiedliwo艣ci (najcz臋艣ciej kobiety i starcy).
Brytyjski re偶yser Michael Reeves zmar艂 w wieku 25 lat na skutek przyj臋cia zbyt du偶ej dawki 艣rodk贸w nasennych, ale zd膮偶y艂 nakr臋ci膰 trzy brytyjskie horrory - za najwa偶niejszy z nich uznaje si臋 ostatni, Pogromc臋 czarownic. To dzie艂o wstrz膮saj膮ce i drapie偶ne, obfituj膮ce w okrutne sceny przemocy i przera偶aj膮ce krzyki ofiar. Tortury, wieszanie, palenie na stosie pe艂ni膮 wa偶n膮 rol臋 i maj膮 uzmys艂owi膰 widzom, do czego prowadzi wiara w zabobony i przepowiednie. Matthew Hopkins w interpretacji Vincenta Price'a to cz艂owiek, kt贸ry nie wierzy w magi臋 i istnienie czarownik贸w, ale jest chciwy i bezlitosny, wi臋c pe艂ni swoj膮 rol臋 bez 偶adnych wyrzut贸w sumienia, bo przynosi mu ona dochody, uznanie i szacunek (cho膰 przysparza te偶 wrog贸w). Ofiarami jego bezwzgl臋dno艣ci s膮 tak偶e naiwni i bezmy艣lni wie艣niacy, kt贸rzy nie zdaj膮 sobie sprawy, 偶e dzia艂ania witchfindera wcale nie s艂u偶膮 Bogu i wcale nie odganiaj膮 Szatana, bo diabe艂 prawdopodobnie tkwi w ka偶dym cz艂owieku.
Wa偶n膮 cech膮 filmu Reevesa jest znakomita obsada - Robert Russell jako amoralny g艂upiec John Stearne czerpi膮cy przyjemno艣膰 z torturowania ludzi, Hilary Dwyer w roli bezbronnej, zha艅bionej i upokorzonej Sary oraz Ian Ogilvy, kt贸ry gra艂 te偶 w poprzednich filmach Reevesa, tym razem jako porucznik kawalerii, cz艂owiek szukaj膮cy sprawiedliwo艣ci i satysfakcji, nie wahaj膮cy si臋 nawet zdezerterowa膰, byle tylko wyr贸wna膰 rachunki. Bardzo interesuj膮c膮 kreacj臋 wykreowa艂 wspomniany ju偶 wcze艣niej Vincent Price - grany przez niego Wielki 艁owca to cz艂owiek pozbawiony skrupu艂贸w, dla kt贸rego jedynym bogiem s膮 pieni膮dze i to z ich powodu zajmuje si臋 t膮 niegodziw膮 profesj膮. Aktor doskonale gra g艂osem i mimo 偶e trudno w tej postaci znale藕膰 jakie艣 pozytywne cechy to wzbudza respekt i trudno uwierzy膰, aby mia艂 zosta膰 pokonany przez jakiego艣 m艂odego, niedo艣wiadczonego oficera. Przy okazji warto wspomnie膰, 偶e prawdziwy Matthew Hopkins nie do偶y艂 30-ki, wi臋c Price teoretycznie nie pasowa艂 do tej roli, ale zagra艂 j膮 tak sugestywnie, 偶e trudno wyobrazi膰 sobie kogo艣 innego na jego miejscu.
Zaludniona przez hipokryt贸w, ignorant贸w i nikczemnik贸w przepi臋kna angielska prowincja filmowana jest przez brytyjskiego operatora Johna Coquillona w spos贸b bardzo wymowny - nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e 艣wiat tutaj przedstawiony jest zepsuty i zniszczony przez obskurant贸w i nawet bez rozgrywaj膮cej si臋 w tle krwawej wojny ludzie staliby si臋 dla siebie wilkami, kt贸rych z偶era g艂贸d, zazdro艣膰 i perfidia. Muzyka Paula Ferrisa 艂agodzi nieco wymow臋 filmu, pe艂na jest angielskiego szyku i elegancji typowych dla kostiumowych romans贸w - przypomina, 偶e 艣wiat nie jest do ko艅ca zepsuty, skoro jest czas na mi艂o艣膰 i walk臋 o zachowanie cz艂owiecze艅stwa. Chocia偶 s艂ysza艂em wiele dobrego na temat tego filmu to i tak jestem pod wra偶eniem. Brytyjskie filmy (nawet sensacyjne i przygodowe) potrafi膮 czasem nie藕le wynudzi膰 widz贸w, zanim si臋 porz膮dnie rozkr臋ci akcja, na szcz臋艣cie jednak film Reevesa ani przez moment nie zanudza zb臋dnymi fragmentami. Pogromca czarownic to znakomity przyk艂ad na to, 偶e prawdziwy horror to nie spotkanie z duchami, wampirami czy demonami, lecz z pozbawionymi sumienia lud藕mi o st臋pionych zasadach moralnych.
* Film pokazywany by艂 w Stanach pod tytu艂em Conqueror Worm (Robak Zwyci臋zca), kt贸ry sugerowa艂, 偶e to kolejna adaptacja tw贸rczo艣ci Edgara Allana Poe, jako 偶e gwiazdor filmu, Vincent Price, znany by艂 za oceanem z film贸w Rogera Cormana czerpi膮cych pomys艂y z przesyconych atmosfer膮 grozy utwor贸w Poe'go (zar贸wno opowiada艅 jak i poezji). Jednak film Reevesa, opr贸cz mrocznego klimatu i pesymistycznej tonacji, nie ma nic wsp贸lnego z tw贸rczo艣ci膮 tego ameryka艅skiego XIX-wiecznego autora.
To by艂 na prawd臋 mocny film na tamten moment. Odni贸s艂 sukces i zapocz膮tkowa艂 niezbyt poka偶n膮 ilo艣ciowo, ale bardzo interesuj膮c膮 fal臋 podobnych obraz贸w, przebijaj膮cych ''Witchfindera'' w wizualnym okrucie艅stwie. A propos, Reeves mia艂 re偶yserowac ,, Mark of the Devil'', ale kostucha pokrzy偶owa艂a plany.
OdpowiedzUsu艅Obok Hammera, w Starej, Dobrej Anglii r贸wnolegle dzia艂a艂y tez dwa inne studia specjalizuj膮ce si臋 w grozie : Amicius ( g艂. horrory nowelowe ) i Tigon, ktorego flagowym ghost shipem by艂 w艂a艣nie ,, Witchfinder''.
Jeszcze dwa tytu艂y z labelem Tigon s膮 szczeg贸lnie godne uwagi ,, Blood on Satan's Claw'' Piersa Haggarda z 71 i ,, Demons of Mind'' Petera Sykesa Z 72. ', Blood...'' to bardzo podobne klimaty do filmu Reevesa, czas , miejsce i tematyka praktycznie te same . R贸znica jest taka, 偶e w ,, Witchfinderze'' prze艣ladowani to wy艂膮cznie niewinne ofiary, a w ,, Szatanskim Szponie'' nie tylko.Ten film to w og贸le niez艂a diabelska jazda,czuc dotyk Czystego Z艂a, du偶o szalonych patent贸w, a scena gwa艂tu dzieci na dziecku autentycznie mia偶d偶y.
,, Blood on Satan's Claw'' jest na YT - gor膮co polecam, z szata艅skim pozdrowieniem.
Co za du偶o (horror贸w) to niezdrowo :)
OdpowiedzUsu艅Pono膰 i "Diab艂y" Kena Russella maj膮 co艣 wsp贸lnego z t膮 tematyk膮, ale nie widzia艂em, wi臋c nie wiem na ile jest podobny do filmu z Price'em.
Zdrowo, zdrowo ... ,, Diab艂y'' to zupe艂nie inna bajka: zbiorowe op臋tanie, kr贸l S艂o艅ce, czyli szalony pajac, Oli Reed, jako Urban Grandier-rycerz-zakonnik - obiekt po偶膮dania i Nemezis dla duszy Matki Joanny ( Vannessa Redgrave), Derek Jarman jako scenograf, nieobliczalni egzorcy艣ci , og贸lnie - totalna frenezis a la Russell.
OdpowiedzUsu艅Film zgo艂a niepowtarzalny, ale nie koniecznie by Ci spasowa艂.
Brand new obituary :
OdpowiedzUsu艅7 marca, w wieku 91 lat, ze 艣wiatem po偶egna艂 si臋 w艂oski re偶yser Damiano Damiani. Filmowiec do艣c dobrze w Polsce znany, wiele jego film贸w go艣ci艂o swego czasu na naszych ekranach - g艂贸wnie w latach 70-tych, nie bez znaczenia by艂y tu jego ultra-lewicowe pogl膮dy, znajduj膮ce odbicie w tym, co tworzy艂.
Jego specjalno艣ci膮 by艂y zaanga偶owane, oskar偶ycielskie dramaty polityczne, podane w efektownym opakowaniu poliziottesco, jak ''Dzie艅 Puszczyka'' , ,, Zeznania komisarza policji przed prokuratorem republiki'' ( obydwa z Franco Nero ), czy bardzo ongi艣 popularny serial ,, O艣miornica'' z Michele Placido. Atak na w艂oski system penitencjarny przypu艣ci艂 filmem ,, 艢ledztwo sko艅czone, prosz臋 zapomniec'' , te偶 z Nero.
Jest tak偶e autorem absolutnie rewelacyjnego, zapatystowskiego spaghetti westernu ,, Kula dla Genera艂a'' z popisow膮 rol膮 GM Volonte , kt贸remu dzielnie dotrzymuj膮 kroku Lou Castel i Klaus Kinski.
Damiani ma r贸wnie偶 na koncie pierwszy sequel do ,,Amityville'', z podtytu艂em ,,Posession'' - najbardziej sataniczny z ca艂ego cyklu, choc nie do konca udany.
Mod臋 na komediowe spag westy w patach 70-tych dyskontowa艂 filmem ,,Genius, two partners and dupe'' z Terence Hillem i Miou Miou, kt贸rego producentem i wsp贸艂rezyserem by艂 Sergio Leone.
RIP
Przegl膮daj膮c jego filmografi臋 zauwa偶y艂em, 偶e widzia艂em tylko jeden film Damianiego - krymina艂 z czas贸w staro偶ytnego Rzymu "Dochodzenie" z Keithem Carradine'em i Harveyem Keitelem. Nawet ciekawy film.
OdpowiedzUsu艅Ostatnio obejrzane:
OdpowiedzUsu艅,,Dramat na Wolim Jarzmie'' ( The Ox Bow Incident )re偶. William A. Wellman 1943.
Nevada, 1885.Dw贸ch kowboj贸w przybywa do miasteczka. Jeden z nich , Gil Carter (Henry Fonda) ma nadziej臋 odnale偶c tu swoj膮 ex narzeczon膮, ale dowiaduje si臋, 偶e panna usz艂a w nieznane z jakim艣 fagasem przy kasie, a wcze艣niej gzi艂a si臋 na pot臋g臋 , z kim popad艂o. Sfrustrowany, zaczyna grandzic w saloonie, ale ca艂a sytuacja w mig traci na znaczeniu, bo oto miasteczko obiega wie艣c o zamordowaniu i ograbieniu szanowanego farmera z okolicy.
Akurat szeryf jest chwilowo nieobecny, a s臋dzia, to zniewie艣cia艂a par贸wa bez krzty autorytetu, zatem redneckowaty zast臋pca szeryfa zaprzysi臋ga ( nieprawnie ) grup臋 ochotnik贸w 偶膮dnych wyruszyc tropem domniemanych sprawc贸w , kt贸rych miejscowy Meksykanin rzekomo widzia艂 w okolicy.
Ekipa jest nad wyraz malownicza : na pierwszyy plan wysforowuj膮 si臋 - zawzi臋ty zabijaka, kt贸remu Fonda wcze艣niej skoczy艂 z obu n贸g na ryj w saloonie, miejscowy 偶ul i ochlaptus - teraz pierwszy do wieszania, wiekowy sklepikarz nawo艂uj膮cy do rozwagi, lecz gremialnie ignorowany, jaki艣 dziwaczny murzyn(??), 偶ywcem wyj臋ty z antysemickich karykatur z Volkische Beobachter , grube i oble艣ne babsko ( o kt贸rym papie偶 westernologii Czes艂aw Michalski napisa艂 ,,pi臋kna ranczerka o kamiennym sercu :D :D '' ), wygl膮daj膮ce, jak zagubiona siostra rumu艅skich kucharek z ,, Suspirii'' , no i dwaj przyjezdni.
Dowodzenie przejmuje sztywny, patetyczny i bezwzgl臋dny konfereracki ex kapitan w obowi膮zkowym mundurze armii Po艂udnia, o kt贸rym powiadaj膮, 偶e ca艂膮 wojn臋 domow膮 tak na prawd膮 przepierdzia艂 w jakiej艣 mysiej dziurze. Towarzyszy syn - kto艣 w rodzaju Freda Corleone Dzikiego Zachodu ( do czasu ).
Noc膮 grupa dociera do odludnego p艂askowy偶u - tytu艂owego Ox Bow, gzie natrafia na trzech 艣pi膮cych m臋偶czyzn : go艣cia w sk贸rze motocyklowej ( Dana Andrews ) , Meksykanina ( Antek Queen z wykurwi艣cie zawadiackim w膮sikiem ) i zdegenerowanego dziada, ktory ,,bra艂 udzia艂 w wojnie, ale ju偶 nie pami臋ta, po kt贸rej stronie''.
Znalezione przy nich obci膮偶aj膮ce dowody ( byd艂o ze znakami zamordowanego oraz jego rewolwer ) nie pozostawiaj膮 w膮tpliwo艣ci - wprawdzie Andrews 偶arliwie i przekonuj膮co peroruje o swej i kamrat贸w niewinno艣ci, nie jest w stanie tego poprzec konkretnym dowodem. Wyrok zapada, lecz decyzj膮 og贸艂u postanawia si臋 z wieszaniem poczekac do 艣witu. Ale 艣mierc ju偶 wisi w powietrzu.
Musz臋 przyznac, 偶e jestem pod wra偶eniem. Ten western rozwala wszelkie schematy gatunku, kt贸ry na dobr膮 spraw臋 dopiero si臋 w swej klasycznej formie ledwo zaczyna艂 kszta艂towac. Odrzucona zostaje fundamentalna zasada westernowego indywidualizmu - miast tradycyjnego ,, bigger than life mavericka'' mamy tu bohatera zbiorowego i sum臋 ludzkich ma艂o艣ci u艂omno艣ci - w efekcie r贸wnie mocn膮, niebezpieczn膮 i zwyci臋sk膮.
Film Wellmana to podr臋cznikowy wyk艂ad funkcjonowania psychologii t艂umu - bohaterowie nie s膮 wcielonymi potworami, to ludzcy , przeci臋tni i s艂abi w gruncie rzeczy szaraczkowie - kilku ma艂o charyzmatycznych za to ostro za艣lepionych prowodyr贸w przy poparciu milcz膮cej wi臋kszo艣ci jest w stanie sparali偶owac targanych w膮tpliwo艣ciami ludzi dobrej woli i rozs膮dku, kt贸rzy niniejszym staj膮 si臋 wsp贸艂winnymi nieuchronnej tragedii na r贸wni z tamtymi.
W klasycznych westernach z艂o reprezentowane jest zwyczajowo , jako mniejszo艣c, wrz贸d na ciele zdrowo rozwijaj膮cego si臋 spo艂ecze艅stwa.
Tu mamy atak na samo spo艂ecze艅stwo i ciemn膮 stron臋 funkcjonowania demokracji w praktyce - dobitnie podkre艣la si臋, jak wiele przy podejmowaniu zbiorowych decyzji zale偶y od ludzkiego sumienia, jak i to, 偶e dozgonne poczucie winy, jako jedyna kara z tytu艂u zbiorowej odpowiedzialno艣ci, jest wyrokiem nie podlegaj膮cym apelacji.
Film nie obfituje w dynamiczne sceny, ale wci膮ga bez resszty, ,,Ox Bow...'' to dzie艂o prekursorskie, wyprzedzaj膮ce o wiele lat demaskatorskie obrazy Lumeta, Kazana, Kramera, czy Penna.
Wielki ma艂y film, 5/6. Dla fana western贸w lektura obowi膮zkowa.
Koniecznie musz臋 obejrze膰 ten film!
OdpowiedzUsu艅Co艣 mi si臋 wydaje, 偶e w powy偶szym komentarzu opowiedzia艂e艣 mi 90 procent filmu :)
Nie prawda. Tam jest masa smaczk贸w, o kt贸rych nie wspomnia艂em, film stre艣ci艂em tak z grubsza mniej wi臋cej do po艂owy. proste, ze musisz obejrzec :)
OdpowiedzUsu艅Ja wyczyta艂em z pewnych 藕r贸de艂, 偶e w tym filmie prawdopodobnie w roli tego "zdegenerowanego dziada" wyst膮pi艂 Francis Ford, starszy brat s艂ynnego Johna.
OdpowiedzUsu艅Ch臋tnie bym tak偶e obejrza艂 inny western Wellmana "Track of the Cat" (1954), kt贸ry powsta艂 wed艂ug ksi膮偶ki tego samego autora, co "The Ox Bow Incident".
A to ciekawostka, musia艂a byc mi臋dzy nimi spora r贸znica wieku. Dziadek w og贸le jest przekomiczny, sprawia wra偶enie, jakby przez ostatnie p贸艂 偶ycia wali艂 denaturat, albo klej w膮cha艂 i spra艂 sobie m贸zg do ko艣ci.
OdpowiedzUsu艅Z innych western贸w Wellmana, to widzia艂em tylko ,, Yellow Sky'' z Peckiem i Widmarkiem, ale very long time ago.
Za komuny Wellman by艂 w Polsce passe, z powodu ,, silnych akcent贸w zimnowojennych'', podobnie, jak Sam Fuller.
Ostatnio obejrzane:
OdpowiedzUsu艅,,Droga do Nik膮d'' ( Road to Nowhere ) re偶. Monte Hellman 2010
Mitchell - m艂ody, a ju偶 w ciul nudny re偶yser-geek, typowy wyl臋g Sundance Festival, poznaje emo-lask臋 ( pocz膮tkuj膮c膮 aktork臋) kt贸r膮 obsadza w g艂贸wnej roli swego nowego filmu. Fabu艂a dzie艂a jest do艣c m臋tna, obraca si臋 wok贸艂 podw贸jnego morderstwa, zdrady, zauroczenia, pozorowania 艣mierci i hipnotycznej ( wannabe ) kobiety-paj膮ka w centrum. Mitchell ulega gwa艂townie post臋puj膮cemu zauroczeniu sw膮 muz膮, jak i jej bohaterk膮, rozbudowuje jej rol臋 kosztem samej fabu艂y i innych postaci, a po nocach miziaj膮 si臋, ogl膮daj膮 Bergmana i stare melodramaty i prowadz膮 rozmowy chuja z butem.
Oczywi艣cie to wszystko dobrze skonczyc si臋 nie mo偶e, i si臋 nie ko艅czy.
Po ponad 20-letniej przerwie, 78 letni Hellman zafundowa艂 sobie autotematyczn膮 podr贸偶 sentymentaln膮, a widzowi wyj膮tkowo ci臋偶kostrawnego snuja. Elementy kina noir pe艂ni膮 tu rol臋 pi膮tego ko艂a u wozu, wprowadzaj膮c tylko irytuj膮cy, rosn膮cy m臋tlik. Byc mo偶e intencj膮 mia艂 byc obraz triumfuj膮cej nad ludzkimi umys艂ami fikcji, poch艂aniaj膮cej i prze偶uwaj膮cej prawd臋, nie wiem ;
wyszed艂 festiwal statycznych, emocjonalnie oboj臋tnych uj臋c, kt贸rych d艂ugo艣ci m贸g艂by Yasujiro Ozu pozazdro艣cic, dzielonych namaszczonymi pauzami t臋pych dialog贸w, sarnich oczu i baranich oczu,
punktowany trzema patetycznymi folkowymi balladami Toma Russella.
W epizodycznej roli mign膮艂 Fabio Testi.
Mistrz filmowego minimalizmu odszed艂 w nieznane, ust臋puj膮c pola pretensjonalnemu, snobistycznemu onani艣cie.
...co widac znalaz艂o uznanie, film otrzyma艂 nagrod臋 specjaln膮 jury na festiwalu w Wenecji. Mo偶e z czystej kurtuazji, CHW?
Odradzam.
Z film贸w Hellmana widzia艂em tylko "Mi艂o艣膰, o艂贸w i furi臋" z 1978, ogl膮da艂o si臋 nie藕le, ale mimo to nie by艂em zach臋cony do poznawania reszty tw贸rczo艣ci tego filmowca. Zdaj臋 sobie jednak spraw臋, 偶e nale偶y zacz膮膰 od jego wcze艣niejszych film贸w ni偶 tych ostatnich :) W latach 60. nakr臋ci艂 podobno niez艂e westerny z Jackiem Nicholsonem, kt贸re spr贸buj臋 zaliczy膰 w pierwszej kolejno艣ci.
OdpowiedzUsu艅Najgorsze w tym nieco ponad dwugodzinnym filmie jest to, 偶e jest on wygrany wy艂膮cznie na jednym tonie, w dodatku nie jest to ton ciekawie brzmiacy. Film bez grama energii, o kr臋ceniu podobnego gluta przez nudnych i grzecznych frajer贸w, do kt贸rych nale偶y przysz艂osc kina artystycznego.
OdpowiedzUsu艅Ale je艣li potraktowac go, jako ostrzezenie, to chwa艂a Hellmanowi ! Tak odebrany, ujawnia zupe艂nie inne oblicze, jawi膮c si臋, jako opowie艣c :
- o tym, jak spierdolic dobr膮 histori臋
- o tym jak nadac w艂asnej t臋pocie i brakowi charakteru oblicze pseudo-g艂臋bii
- o tym, 偶e z gremialnego lizania si臋 po dupach nie mo偶e powstac nic godnego uwagi, ale nikomu to nie przeszkadza
- o tym, 偶e za kino niezale偶ne stoi na glinianych nogach i wszystkim to jakos odpowiada
- o tym, 偶e nie nale偶y wierzyc pozorom, co odebra艂em do
siebie ; w ko艅cu Hellman pracowa艂 w bardzo ciekawych dla kina niezale偶nego czasach, na pewno bardzo ostro widzi to wszystko, co si臋 z tym kinem przez te lata porobi艂o, a co wi臋cej, jakiego pokroju ludzie si臋 za nie teraz bior膮 . Cofam s艂owa o ,, podr贸偶y sentymentalnej'' - to jest wizja lokalna upadku.
- o tym , 偶e filmowy art-minimal to nie jest wielofunkcyjny scyzoryk, tylko obosieczna katana wymagaj膮ca kunsztu , 艣wiadomo艣ci 艣wiata i siebie.
Uff... Obadaj ,, Shooting'' z Warrenem i Jackiem.
M贸wi艂em ci :)
OdpowiedzUsu艅"Two-Lane Blacktop" i "The Shooting" to szczyt formy Hellmana.
Ale ja to wiem, bez m贸wienia :)
OdpowiedzUsu艅Grindhouse :
OdpowiedzUsu艅,,Texas Adios'' re偶. Ferdinando Baldi 1966
Solidny spaggie z Franco Nero, kt贸ry wraz z m艂odocianym bratem szuka w Meksyku mordercy ojca. Gdy wreszcie udaje mu si臋 go dorwac, na jaw wychodz膮 fakty, kt贸re stawiaj膮 ca艂膮 sytuacj臋 na g艂owie, rzucaj膮c odmienne 艣wiat艂o na wszystkich bohater贸w i stwarzaj膮c dylemat, kt贸rego rewolwerem rozwi膮zac si臋 juz nie da.
Chyba, zeby.... si臋 da艂o :D
Tw贸rca ,, Blindmana'' i tym razem nie zawodzi, serwuj膮c niebanaln膮, z nerwem opowiedzian膮 story, gdzie fachowo miksuje kino zemsty z dramatem rodzinnym, podgrzewaj膮c wszystko na szybkim ogniu w zapatystowskim sosie. Dla fan贸w gatunku must see - mamy tu mn贸stwo mordobicia, 偶yzny body count, w tym strzelanie kobietom w plecy, zabijanie bezbronnych dla zwa艂y, znakowanie ludzi 偶elastwem i Franka w stylowym, wytartym sk贸rzanym p艂aszczu i kapeluszu, kt贸rego fason zajuma od niego Indiana Jones.
,,Don't go in the House'' re偶. Joseph Ellison 1979
Donny ( Dan Grimaldi ) , torturowany w dzieci艅stwie przez matk臋 - gdy napsoci艂, opala艂a mu r臋ce nad ogniem - ju偶 jako doros艂y, acz psychicznie st艂amszony facet, mieszka z ni膮 w okaza艂ej willi. Po jej nieoczekiwanej 艣mierci, stado uwi臋zionych w jego g艂owie demon贸w uwalnia si臋 z ca艂ym impetem. Donny przygotowuje swoje nowe sanktuarium : obija blach膮 艣ciany i pod艂og臋 jednego z pokoj贸w, przygotowuje ognioodporny uniform, miotacz p艂omieni i butl臋 z mieszank膮 zapalaj膮c膮... przytwierdza do sufitu hak z 艂a艅cuchem... pierwsz膮 zwabion膮 do domu kobiet膮, jest atrakcyjna pani z kwiaciarni.
A偶 mi jej by艂o szkoda.
Niespodzianka. S艂ysza艂em o tym filmie i w sumie spodziewa艂em si臋 eksploatacyjnego torture porna. Otrzyma艂em oszcz臋dny, surowy w formie, 艣wietnie zrobiony B klasowy horror z idealnie wykreowanym chorym klimatem. Donny s艂yszy z艂owrogie szepty, czuc wyra偶nie, obecno艣c eksterytorialnej demonicznej si艂y steruj膮cej nim, ktorej ulega, ale zarazem si臋 jej panicznie boi.
Spowite w r贸偶nym nat臋zeniu mroku pokoje, schody i korytarze jego pot臋znego domostwa staj膮 sie aren膮 ulotnych widziade艂, halucynacji, z艂udze艅 i powidok贸w. Jakby ubrane w matczyne suknie, usadowione w fotelach zw臋glone trupy emitowa艂y aktywuj膮ce si臋 na ekranie podswiadomo艣ci migajece obrazy... kt贸re 艂膮cz膮 si臋 w snach w kodzmarn膮, silniejsz膮 od jawy wizj臋, zgaszon膮 dopiero strumieniem zimnego potu po przebudzeniu z krzykiem. Obrazy ponurego, zasnutego chmurami nieba robi膮 za pos臋pne interludia .
Przemoc w tym filmie jest dosadna, lecz nie przegi臋ta. Dobre zdj臋cia i monta偶, a przede wszystkim kapitalna, elektroniczna muzyka Richarda Einhorna i mocna, przezyta kreacja debiutanta Dana Grimaldiego stawiaj膮 ten film znacznie powy偶ej podobnych mu niskobud偶etowc贸w.
,, Nie id偶 Do Tego Domu'' spokojnie mo偶na postawic w jednym rz臋dzie, z takimi stalk'n'slashowymi dzie艂ami prze艂omu 70 i 80, jak ,, Maniac'' ( gdzie mogli r偶n膮c z ,, Don't Go,,,'', gdy偶 powsta艂 rok p贸zniej ) ,,Driller Killer' czy ,, Buio Omega''. Zdecydowanie polecam.
... i to chyba nie koniec grindhouse'a , bo dowie偶li akurat film, na kt贸ry polowa艂em od wielu lat. Ciekawe czy by艂o warto...
Przypomnia艂e艣 mi, 偶e kilka tygodni temu widzia艂em "艢lepca" Baldiego, tak偶e kiedy艣 polecanego przez Ciebie. To ca艂kiem niez艂y brutalny western, w kt贸rym jest wszystko co w dobrym spaghetti by膰 powinno, wi臋c nie mam wi臋kszych zastrze偶e艅. No i dowiedzia艂em si臋 przy okazji, 偶e Polce Magdzie Konopce zdarzy艂o si臋 gra膰 we W艂oszech w takich w艂a艣nie amoralnych filmach.
OdpowiedzUsu艅Nie wiem jak Franco Nero znajdowa艂 czas na g艂贸wne role w tak wielu filmach u r贸偶nych re偶yser贸w - przecie偶 w samym roku 1966 zagra艂 u Corbucciego, Fulciego, Baldiego i jeszcze kilku innych re偶yser贸w. Chyba jeden z najbardziej rozchwytywanych aktor贸w tamtych czas贸w.
Pracu艣 :D Swoj膮 drog膮, faktycznie ciekawe - on przed ,,Django'' by艂 praktycznie nieznany, te wszystkie filmy mia艂y premier臋 w tym samym roku, ale pewnie jako艣 jeden po drugim : nie mniej s艂awa rozchodzi si臋 szybko. Te trzy westerny by艂y kr臋cone w tych samych miejsc贸wkach w Almerii , plus studio pod Rzymem - te偶 chyba to samo
OdpowiedzUsu艅Musia艂 haratac par臋 film贸w na raz - 艣roda u Lucjana, czwartek u Ferdka:D Poza tym oni to kr臋cili niemal偶e z pr臋dkoscia Cormana.
Pasowa艂oby co艣 poczytac na temat produkcji spag west贸w w tamtych latach.
A w mi臋dzyczasie gra艂 te偶 Abla w "Biblii" Hustona. To wprawdzie epizod, ale musia艂 chyba wyjecha膰 gdzie艣 za granic臋, bo film kr臋cono w r贸偶nych krajach, ale nie w Hiszpanii i W艂oszech. W dodatku Nero zosta艂 zdubbingowany, pewnie dlatego 偶e pracowa艂 wtedy z Fulcim albo Baldim :D No i w Hiszpanii kr臋cono w贸wczas zdj臋cia do filmu "Camelot", w kt贸rym Franco Nero zagra艂 Lancelota i zosta艂 za t臋 rol臋 nominowany do Z艂otego Globu. Ciekawe czy odrzuci艂 jak膮艣 rol臋 czy bra艂 wszystko jak leci (w 1966 zagra艂 te偶 w podobno kiepskim filmie science fiction w re偶yserii Margheritiego).
OdpowiedzUsu艅No, z tym ,,Camelotem'' wi膮偶e si臋 bardzo romantyczna historia. Nero gra艂 Lancelota, a Vannessa Redgrave Ginevr臋. Ich filmowy romans prze艂ozy艂 sie na wielk膮 mi艂osc od pierwszego wejrzenia na planie i chyba si臋 hajtn臋li. Razem zagrali potem w psycho theillerze ,,Spokojne Miejsce na Wsi'' Elio Petriego o malarzu, kt贸remu odpierdala.Rzecz na prawd臋 ci臋偶ka do zdobycia, nawet nie wiem, czy to w og贸le na DVD wysz艂o - ponoc arcydzie艂o.
OdpowiedzUsu艅Bardzo, ale to bardzo chcia艂bym to zobaczyc.
Ostatnio obejrzane:
OdpowiedzUsu艅,,Kres Cz艂owiecze艅stwa'' ( Exit Humanity) re偶. John Geddes, 2011
Post-apokaliptyczny zombie western drogi. Nawet mi si臋 nie chce tego kurestwa streszczac. W miar臋 broni膮 si臋 tylko wstawki animowane - czyli to, co z regu艂y mniej, lub bardziej irytuje, przynajmniej mnie. Omijac z daleka.
,, Paganini'' re偶. Klaus Kinski,1989
Osobisty ho艂d Kinskiego ( re偶yseria + scenariusz + monta偶 + g艂贸wna rola ) dla romantycznego ,,demona skrzypiec'', z kt贸rym aktor na stare lata wr臋cz zacz膮艂 si臋 uto偶samiac. Film praktycznie bez akcji, prawie bez dialog贸w o mozaikowej, rwanej narracj, bardziej zlepek szcz膮tkowo powi膮zanych scen, ni偶 film w pe艂nym tego s艂owa znaczeniu. Nadmiar wielokrotnie powtarzanych tych samych uj臋c do艣c momentami irytuj膮cy. Bardzo pasuj膮 do tego kuriozalnego dzie艂a s艂owa, kt贸rymi Rossini skwitowa艂 muzyk臋 Wagnera : ,, Genialne momenty, kompletnie nie do zniesienia kwadranse... ''. Do tych pierwszych nale偶y fenomenalna scena 艣mierci muzyka, w trakcie op臋ta艅czego zatracenia si臋 w graniu - Kinski jest tu jedn膮, bolesn膮 偶yw膮 tkank膮. Przedsi臋wzi臋cie, mo偶na powiedziec , rodzinne - synka kompozytora gra 12-letni syn Kinskiego Nikolai, a ma艂偶onk臋 - o 40 lat m艂odsza 偶ona aktora, Debora ( de domo Caprioglio ) Jej obfite kszta艂ty mo偶emy w ca艂ej krasie podziwiac w 艂adnej, soft-core'owej scenie nami臋tno艣ci kochank贸w na ukwieconej 艂膮ce.
Nie brakuje omdlewaj膮cych, onanizuj膮cych si臋 do muzyki mistrza wielbicielek, no i Klaus nie by艂by sob膮 rezygnuj膮c z dy偶urnego walenia podlotk贸w od tylca.
Muzyka Paganiniego wybrzmiewa non stop, w pi臋knym wykonaniu Salvatore Accardo, czyni膮c ten nietypowy obraz pozycj膮 nie do przegapienia dla fan贸w kameralistyki dawnej. Kinski nie upi臋ksza swego idola - ca艂e jego zepsucie, szpetota i dzika pazerno艣c w zderzeniu z nieludzk膮 wra偶liwo艣ci膮 i talentem nie u艂atwiaj膮 jasnej oceny Paganiniego, ale te偶 o ni膮 nie prosz膮.
,,Krwawy Autostop'' ( Autostop Rosso Sangue ) re偶. Pasquale Festa Campanile , 1977
Para W艂och贸w,Walter Mancini ( Franco Nero ), trunkowy dziennikarz, kt贸ry zszed艂 na psy , wraz z 偶on膮 Ev膮 ( Corinne Clery) podr贸偶uj膮 relaksowo po Kalifornii, w cichej nadziei, 偶e podr贸偶 dostarczy im iskry, zdolnej rozpalic gasn膮cy zwi膮zek. Zamiast tego dostaj膮 prawdziw膮 petard臋, w postaci bandziora i zbiega z domu wariat贸w w jednym (David Hess ), kt贸ry zabrany na stopa terroryzuje ich broni膮, chc膮c wykorzystac par臋 do bezpiecznego prze艣lizgni臋cia si臋 przez policyjne blokady. Opierdoli艂 bowiem bank na 2 miliony $ , kt贸re ma w walizce ze sob膮.
Jak si臋 wkr贸tce oka偶e, wykr臋ci艂 te偶 swoich dw贸ch wsp贸lnik贸w z napadu, kt贸rzy tropi膮 go r贸wnie zawzi臋cie, co policja.
Widowisko jest przednie. Nieoczekiwane, zegarmistrzowsko rozplanowane fabularne wolty, dosadna przemoc i mizoginizm all'italiana, 艣wietne aktorstwo, oraz wylewaj膮cy si臋 z ekranu rozpasany cynizm , gwarantuj膮 艣wietn膮, niebanaln膮 rozrywk臋, spod r臋ki re偶ysera nie maj膮cego wcze艣niej z podobnym kinem do czynienia.
Nero w roli wyj膮tkowo, jak na niego ekspresyjnej, Hess w ca艂ej swej oble艣no艣ci, Corinne Clery nie 偶a艂uj膮ca wdzi臋k贸w, mi臋toszona i gwa艂cona przez obu pan贸w, Ennio Morricone w najbardziej stripowanym i transowym wydaniu z mo偶liwych, a wszystko to w zapieraj膮cych dech g贸rskich plenerach Abruzji w 艣rodkowych W艂oszech. Rzecz z o wiele wi臋kszym rozmachem, ni偶 doskona艂y sk膮din膮d roughie Mario Bavy.
Dla wielbicieli poliziotti - mus!
O istnieniu "Paganiniego" Klausa Kinskiego dowiedzia艂em si臋 kilka dni temu - w najnowszym numerze magazynu FILM jest subiektywne zestawienie dziesi臋ciu najciekawszych re偶yserskich debiut贸w aktor贸w. I jest w艣r贸d nich w艂a艣nie film Kinskiego.
OdpowiedzUsu艅A z powy偶szego zestawu to najch臋tniej oczywi艣cie obejrza艂bym "Krwawy autostop".
,,Paganiniego'' ogl膮da艂o mi si臋 ze skrajnie mieszanymi uczuciami, ale znaj膮c Twoje upodobania, to raczej nie polecam ; pewnie by艣 wymi臋k艂 ju偶 na starcie :D
OdpowiedzUsu艅A ,, Autostop'', wr臋cz przeciwnie - czysta przyjemno艣c. Nie wiem, czy na YT tego nie ma, ale gdyby nawet, to ogl膮danie w wersji w艂oskiej mo偶e byc uci膮偶liwe - tu dialog jest bardzo istotny. Ja mam wersj臋 z angielskimi napisami.
... a tak z zupe艂nie innej beczki : widzia艂e艣 arcydzie艂o Briana Singera ,, Usual Suspects''? Je艣li tak, to wskocz na blog Himmlera, kt贸ry w ostatniej recenzji dojeba艂 spoilerem stulecia.
OdpowiedzUsu艅Daj mu to do zrozumienia ( Ty to zrobisz taktownie, ja nie potrafi臋 ).
Nie chodzi o tego kretyna, ale kto艣 mo偶e sobie doszcz臋tnie spierdolic przyjemno艣c ogl膮dania tego majstersztyku.
Ogl膮da艂em "Usual Suspects" i domy艣lam si臋 o jaki mega spojler mo偶e chodzi膰, ale nie znam u偶ytkownika o nicku Himmler :) Chocia偶 zaraz ... chodzi ci chyba o Salon Filmowy MN i wpis pt. "Keyser Soze by艂 mi艂ym facetem" :D
OdpowiedzUsu艅Reichsfuhrer SS Heinrich Himmler jest(ju偶 teraz) tylko jeden...
OdpowiedzUsu艅We偶 Ty si臋 zaloguj na kinomaniaku. Tysi膮ce film贸w do ogl膮dania za darmo : ,, Kobieta Diabe艂'' Shindo, ,, Kr贸l Nowego Jorku'' Ferrary,
OdpowiedzUsu艅,, Cena Strachu'', ,,Cruising'' i ,, 呕yc i Umrzec w LA'' Friedkina,
,,Dom Przy Cmentarzu'' Fulciego, ,,Chato's Land'' i ,, Szeryf'' Winnera, ,,Rio Conchos'' Douglasa,,,Krwawy Romeo'' Medaka , ,,Hunting Party'' Metforda , ,, Diabe艂'' 呕uawskiego, tak na powierzchowny rzut okiem...
Jestem zalogowany na kinomaniaku i ju偶 kilka film贸w na tej stronie obejrza艂em, ostatnio jednak ogl膮dam tam g艂贸wnie seriale ("Deadwood", "Spartakus: Krew i piach", a wcze艣niej tak偶e "Hatfields & McCoys").
OdpowiedzUsu艅Z nowych seriali westernowych, to jest tam te偶 ,, Hell on Wheels'' (akcja wok贸艂 budowy kolei 偶elaznej), bardzo mi to polecano.
OdpowiedzUsu艅No i maj膮 ju偶 ,, Last Stand''Kim Jee Wona z Arnoldem, biografi臋 Phila Spectora z Pacino i... ,,Dracul臋 3D'' Darka. Trzeba b臋dzie si臋 w ko艅cu zmierzyc z tym koszmarem.