Gniazdo szerszeni

Hornets' Nest (1970 / 110 minut)
re偶yseria: Phil Karlson
scenariusz: S.S. Schweitzer na podst. fabu艂y S.S. Schweitzera i Stanleya Colberta

W艂ochy po upadku re偶imu Mussoliniego znajdowa艂y si臋 pod okupacj膮 niemieck膮, powsta艂 ruch oporu i oddzia艂y partyzanckie, kt贸re mia艂y hamowa膰 nazbyt 艣mia艂e wyskoki faszyst贸w. W poszukiwaniu partyzant贸w Niemcy trafiaj膮 do ma艂ej wioski, by zniszczy膰 panuj膮cy tu spok贸j i porz膮dek. Surowo i niesprawiedliwie karz膮 wszelkie objawy niepos艂usze艅stwa, wi臋c odmowa wydania ukrywaj膮cych si臋 partyzant贸w mo偶e sko艅czy膰 si臋 tylko kar膮 艣mierci. 艢wiadkami rozstrzelania mieszka艅c贸w wioski s膮 dzieci wymordowanych - w ich umys艂ach rodzi si臋 w tym momencie pragnienie zemsty. Ich historia 艂膮czy si臋 z losami ameryka艅skiego oficera, kt贸ry wyrusza na niebezpieczn膮 misj臋 wysadzenia tamy znajduj膮cej si臋 pod obserwacj膮 Niemc贸w.

Ameryka艅ski oficer o nazwisku Turner wraz ze swoim oddzia艂em strace艅c贸w wpad艂 w zasadzk臋 i jako jedyny uszed艂 z 偶yciem. Ratunek zawdzi臋cza grupie bojowo nastawionych w艂oskich dzieciak贸w z pobliskiej wioski. Dowodzona przez rozwydrzonego nastolatka banda ma nadziej臋, 偶e zaprawiony w bojach Amerykanin pomo偶e im w zgotowaniu piek艂a hitlerowskim 艣winiom, kt贸re opanowa艂y jego rodzinn膮 wiosk臋. Kapitan Turner, zdaj膮c sobie spraw臋, 偶e w pojedynk臋 nie wykona misji, przystaje na propozycj臋 nastolatk贸w pod warunkiem, 偶e pomog膮 mu oni w wysadzeniu strategicznej zapory. Amerykanin spogl膮da z pow膮tpiewaniem na t臋 osobliw膮 ferajn臋, sk艂adaj膮c膮 si臋 z gromady narwanych dzieciak贸w (a tak偶e nieco przestraszonej piel臋gniarki) - nie mo偶e czu膰 si臋 pewnie w tym „gnie藕dzie szerszeni”, bo je艣li zrobi nieodpowiedni ruch to mo偶e zosta膰 bole艣nie u偶膮dlony.

Poniewa偶 mamy tu do czynienia z wojn膮 jako emocjonuj膮c膮 m臋sk膮 przygod膮 nie ma tu miejsca dla kobiet, a grana przez Sylv臋 Koscin臋 piel臋gniarka pe艂ni rol臋 dekoracyjn膮. Przyw贸dca grupy m艂odocianych partyzant贸w, Aldo, traktuje j膮 na r贸wni z hitlerowskimi szumowinami, kt贸rych nale偶y powystrzela膰. Turner odnosi si臋 do niej oboj臋tnie, nie pr贸buj膮c wik艂a膰 si臋 w jak膮艣 g艂臋bsz膮 znajomo艣膰, o romansie nie wspominaj膮c. Rock Hudson ca艂kiem nie藕le wypad艂 w roli 偶o艂nierza, kt贸ry wierzy w powodzenie misji i uparcie d膮偶y do tego, by zadanie zosta艂o wykonane zgodnie z rozkazem. Bo ka偶de, nawet najmniejsze, zwyci臋stwo aliant贸w mo偶e os艂abi膰 morale niemieckich 偶o艂nierzy i przyczyni膰 si臋 do zako艅czenia dzia艂a艅 zbrojnych. Obok Hudsona pozytywnie wyr贸偶niaj膮 si臋 jeszcze: Sergio Fantoni w roli nieust臋pliwego Niemca Von Hechta i 15-letni Mark Colleano w roli Aldo, „m艂odego gniewnego”, kt贸ry sukcesywnie popada w nieopanowan膮 furi臋 i sza艂 zabijania.


Niewielu jest re偶yser贸w specjalizuj膮cych si臋 w kinie wojennym, po ten gatunek si臋gali bardzo r贸偶ni filmowcy, zajmuj膮cy si臋 na co dzie艅 innym kinem (np. Peckinpah, Kubrick, De Palma, Spielberg). W艂osko-ameryka艅ski film Karlsona to produkcja kontynuuj膮ca popularny w latach 60. nurt film贸w sensacyjno-przygodowych osadzonych w czasie wojny - nurt zainicjowany przez nieoczekiwany sukces Dzia艂 Navarony (1961) J. Lee Thompsona. Na prze艂omie lat 60. i 70. w centrum uwagi znajdowa艂 si臋 Wietnam, lecz zainteresowanie II wojn膮 艣wiatow膮 jeszcze nie os艂ab艂o. W samym roku 1970 powsta艂y tak odmienne filmy o tym konflikcie sprzed 30 lat, jak komediowo-przygodowy Z艂oto dla zuchwa艂ych, biograficzno-historyczny Patton oraz b臋d膮cy przedmiotem tego tekstu akcyjniak z motywem zemsty - Gniazdo szerszeni. Wiadomo, kt贸ry z nich najlepszy (oscarowy Patton, oczywi艣cie), ale mniej znane produkcje, cechuj膮ce si臋 mniejszym bud偶etem, te偶 mog膮 si臋 podoba膰.

W filmie Karlsona obecna jest uproszczona psychologia postaci, a bohaterowie, kt贸rych tu spotykamy to standardowe typy ludzkie znane z wielu film贸w. Amerykanin jest dzielnym wojownikiem, kt贸ry nie zwa偶a na przeciwno艣ci losu, byleby tylko dopi膮膰 celu. Dzieciaki s膮 uparte i niezno艣ne, a ich przyw贸dca nie znosz膮cym sprzeciwu narwa艅cem. Hitlerowscy 偶o艂nierze to bezduszni zbrodniarze, kt贸rych 艂atwo unieszkodliwi膰 za pomoc膮 granat贸w i karabin贸w maszynowych. Wyj膮tkiem jest tylko kapitan Von Hecht, kt贸ry wraz z up艂ywem czasu staje si臋 coraz bardziej czujny i ostro偶ny, nie mo偶e sobie pozwoli膰 na b艂膮d, kt贸ry m贸g艂by go drogo kosztowa膰. To jedyny w tej grze godny przeciwnik dla g艂贸wnego bohatera (obaj maj膮 zreszt膮 ten sam stopie艅 oficerski) i gdyby to by艂 western to na ko艅cu mieliby艣my pojedynek rewolwerowy dw贸ch zahartowanych wojak贸w. W zako艅czeniu re偶yser jednak pod膮偶y艂 w kierunku psychologicznego dramatu, pokazuj膮c totalny bezsens konfliktu i destrukcyjny wp艂yw wojny na psychik臋 niepe艂noletnich 偶o艂nierzy.

2 komentarze:

  1. Ten kapitan Wehrmachtu, stacza przecie偶 na ko艅cu pojedynek z Aldo, kt贸ry bez problemu go pokonuje ( LOL ). W og贸le Niemcy w tym filmie ukazani s膮, jako stado wyj膮tkowo t臋pych i nieporadnych baran贸w.

    OdpowiedzUsu艅
  2. Ano pokonuje - g艂upi to zawsze ma szcz臋艣cie :)

    OdpowiedzUsu艅