Mulan

Hua Mulan (2009 / 114 minut)
re偶yseria: Jingle Ma, Wei Dong
scenariusz: Ting Zhang

Hua Mulan to posta膰 z chi艅skiej ballady napisanej oko艂o tysi膮c lat temu. Akcja rozgrywa si臋 w V wieku naszej ery, w czasie panowania p贸艂nocnej dynastii Wei, kiedy to Chi艅czycy n臋kani byli najazdami koczowniczych plemion. Wed艂ug legendy 偶y艂a w贸wczas pewna m艂oda kobieta, kt贸ra aby uchroni膰 swojego chorego ojca przed obowi膮zkiem s艂u偶by wojskowej zaci膮gn臋艂a si臋 do armii. Kobiety nie mog艂y jednak s艂u偶y膰 w wojsku, wi臋c Mulan musia艂a udawa膰 m臋偶czyzn臋. Jej odwaga, spryt oraz zdolno艣ci strategiczne i przyw贸dcze umo偶liwi艂y jej wysok膮 pozycj臋 w armii, a tak偶e przyczyni艂y si臋 do jej wielkich sukces贸w militarnych. Dla wsp贸艂czesnych zachodnich widz贸w ta historia mo偶e wydawa膰 si臋 nieprawdopodobna, ale to w ko艅cu adaptacja legendy jak opowie艣ci o Robin Hoodzie. Nale偶y wi臋c przymkn膮膰 oko na pewne, 偶e tak powiem „chi艅skie dziwactwa”, a wtedy film mo偶e si臋 okaza膰 interesuj膮c膮 rozrywk膮. Tym bardziej, 偶e nie ma tu nadu偶ywanych cz臋sto przez Chi艅czyk贸w scen z lataj膮cymi wojownikami.

Ci膮g艂e najazdy lud贸w koczowniczych nie pozwalaj膮 zasn膮膰 mieszka艅com Kraju 艢rodka, lecz armia w ka偶dej chwili gotowa jest do odparcia ataku. 呕o艂nierze wykorzystywani s膮 jako mi臋so armatnie bezlito艣nie rzucane pod miecze barbarzy艅c贸w. Z dala od dom贸w m艂odzi 偶o艂nierze walcz膮 do ostatniej kropli krwi, maj膮c jednak cich膮 nadziej臋, 偶e koniec wojny jest bliski. Ka偶dy 偶o艂nierz jest potrzebny, a kto nie posiada m臋skiego potomka musi sam i艣膰 walczy膰 mimo reumatyzmu, braku z臋b贸w i innych dolegliwo艣ci zwi膮zanych ze staro艣ci膮. Kobiety nie mog膮 s艂u偶y膰 w armii zapewne dlatego, 偶e bez nich nie by艂oby kolejnych m臋skich potomk贸w pos艂usznie s艂u偶膮cych ojczy藕nie. W filmie zosta艂a do艣膰 dobrze wyostrzona krytyka feudalizmu i post臋powania w艂adz wobec s艂u偶膮cych im 偶o艂nierzom. Jest w filmie taka scena, z kt贸rej wynika, 偶e ka偶de, nawet najmniejsze, przewinienie karane jest 艣mierci膮. Nale偶y si臋 obawia膰 nie tylko barbarzy艅skich plemion, ale tak偶e w艂asnych dow贸dc贸w, kt贸rzy bardzo swobodnie rozporz膮dzaj膮 ludzkim 偶yciem.

Pierwszoplanowa bohaterka omawianego filmu to m艂oda dziewczyna obeznana w sztukach walki, nie my艣li o zakochiwaniu si臋 ani tym bardziej o rodzeniu dzieci. Ma wojowniczy charakter, nie obce s膮 jej krew, pot i 艂zy, nie straszny jest dla niej zgie艂k bitwy i szcz臋k stalowego or臋偶a. Paradoksalnie, to w艂a艣nie na polu bitwy pozna mi艂o艣膰 swojego 偶ycia. Bo ten film to w gruncie rzeczy melodramat - momentami bardzo ckliwy i pe艂en patosu. Na szcz臋艣cie jednak tw贸rcy zadbali o kawa艂 solidnej batalistyki, a obsadzona w tytu艂owej roli Wei Zhao (Vicki Zhao) stworzy艂a wspania艂膮 kreacj臋. Rok wcze艣niej zaliczy艂a bardzo dobry wyst臋p u Johna Woo (Trzy kr贸lestwa, 2008), ale dopiero dzi臋ki roli legendarnej Mulan pokaza艂a pe艂n膮 skal臋 swoich mo偶liwo艣ci. Z pozoru wygl膮da na delikatn膮, niedojrza艂膮 dziewczyn臋, ale stopniowo ujawnia si臋 jej wola walki, si艂a charakteru i niesamowity magnetyzm.


Dla wi臋kszo艣ci odbiorc贸w mo偶e si臋 wydawa膰 dziwne, 偶e nikt (poza dwoma osobami) nie jest w stanie dostrzec kobiecych rys贸w twarzy g艂贸wnej bohaterki. Ale to jeszcze bardziej podkre艣la jak wojna absorbuje i poch艂ania, 偶e nikt nie my艣li o kobietach, tylko o nadchodz膮cych bitwach i zbli偶aj膮cej si臋 艣mierci. A nawet je艣li kto艣 przeczuwa, 偶e nie ma do czynienia ze stuprocentowym facetem to woli powstrzyma膰 si臋 od komentarza, by  nie sprowokowa膰 bijatyki (gdy偶, jak ju偶 wspomnia艂em, ka偶de przewinienie karane jest 艣mierci膮). Wszystko oczywi艣cie da si臋 logicznie uzasadni膰, a film ten nie jest a偶 tak膮 totaln膮 bzdur膮, na jak膮 pozornie wygl膮da. Mo偶e irytowa膰 艂zawy sentymentalizm i typowa dla Chi艅czyk贸w celebracja 艣mierci, ale mo偶na wybaczy膰 te zabiegi, gdy偶 ta opowie艣膰 chwyta za serce i ca艂kowicie anga偶uje.

Zdarzaj膮 si臋 tu przeb艂yski geniuszu, a kino historyczno-wojenne wyra藕nie g贸ruje nad filmem sztuk walki. W膮tek melodramatyczny jest do艣膰 istotny, ale nie wzbudza takich emocji jak widowiskowa strona dzie艂a i kontrast pomi臋dzy delikatn膮 Mulan a brutaln膮 walk膮 z mieczem w d艂oni. Bardzo udane widowisko z Kraju 艢rodka - mo偶e i niewiele m贸wi o prowadzeniu dawnych wojen, ale za to sporo o trudnym do przewidzenia ludzkim losie, kt贸ry gwa艂townie zmienia艂 kierunek za spraw膮 stalowego or臋偶a. Dla mi艂o艣nik贸w chi艅skiego kina pozycja obowi膮zkowa. Przyzwoity film rozrywkowy, gdzie drapie偶no艣膰 miesza si臋 z subtelno艣ci膮, historia 艂膮czy z legend膮, a mi艂o艣膰 natrafia na przeszkody nie do pokonania. Niekt贸rzy mog膮 si臋 wzruszy膰, inni jedynie wzruszy膰 ramionami, ale przyzna膰 nale偶y, 偶e walory widowiskowe ten film posiada (czego nie mo偶na powiedzie膰 o zrecenzowanych wy偶ej Templariuszach).

3 komentarze:

  1. W ostatnich latach w kinie chi艅skim nast膮pi艂 du偶y wysyp takich historycznych b膮d藕 quasi-historycznych produkcji. Z uwagi na bogactwo detali, barw czy batalistyczn膮 choreografi臋 szczeg贸艂owo dopracowan膮 dobrze si臋 to ogl膮da.

    OdpowiedzUsu艅
  2. "Dla wi臋kszo艣ci odbiorc贸w mo偶e si臋 wydawa膰 dziwne, 偶e nikt (poza dwoma osobami) nie jest w stanie dostrzec kobiecych rys贸w twarzy g艂贸wnej bohaterki. Ale to jeszcze bardziej podkre艣la jak wojna absorbuje i poch艂ania, 偶e nikt nie my艣li o kobietach, tylko o nadchodz膮cych bitwach i zbli偶aj膮cej si臋 艣mierci."

    Wybacz, ale my艣l臋, 偶e to mo偶e by膰 kwestia tego, 偶e w 艣redniowieczu kobiety wygl膮da艂y nieco gorzej, ni偶 aktorka zatrudniona do g艂贸wnej roli. Brak higieny i ci臋偶kie warunki 偶ycia robi膮 swoje. My艣l臋, 偶e to ca艂kowicie prawdopodobne, 偶eby po zmianie fryzury i ubrania, mo偶na by艂o kobiety nie rozpozna膰. Zw艂aszcza w艣r贸d Chi艅czyk贸w, kt贸rzy przewa偶nie nie miewaj膮 zarostu na twarzy (ewentualnie niewielki) i Chinek s艂yn膮cych raczej z w膮skich bioder i ma艂ych piersi.

    A co do scen batalistycznych w chi艅skich filmach to rzeczywi艣cie cz臋sto bywaj膮 przesadzone, niemniej jest w nich jaki艣 urok, kt贸ry 艂apie za serce.

    OdpowiedzUsu艅
  3. Mulan to posta膰 troszk臋 ju偶 znana. Tak si臋 sk艂ada, 偶e my akurat lubimy animowan膮 opowie艣膰 o Mulan ;-). Ale o tej nie s艂yszeli艣my i dlatego wielkie dzi臋ki za ten post. Poszukamy i obejrzymy ;-)

    OdpowiedzUsu艅