Nocna wyprawa

They Drive by Night (1940 / 95 minut)
re偶yseria: Raoul Walsh
scenariusz: Jerry Wald, Richard Macaulay na podst. powie艣ci Alberta Isaaca Bezzeridesa

Raoul Walsh by艂 specjalist膮 od western贸w i film贸w akcji, zajmowa艂 si臋 wi臋c g艂贸wnie mitologizowaniem przesz艂o艣ci Ameryki oraz tworzeniem film贸w dla czystej rozrywki. Nocna wyprawa z 1940 roku mo偶e uchodzi膰 za wyj膮tkowe dzie艂o w jego karierze, gdy偶 re偶yser zaj膮艂 si臋 tu problemami wsp贸艂czesno艣ci i w tym przypadku dostarczanie rozrywki nie by艂o jego podstawowym celem. Powsta艂 znakomity dramat spo艂eczny wykorzystuj膮cy elementy kina drogi, czarnego krymina艂u i melodramatu. Przy okazji wypada doda膰, 偶e zanim powsta艂 ten film to nie istnia艂y okre艣lenia road movie ani film noir - to by艂y gatunki przysz艂o艣ci. I zgodnie z za艂o偶eniami futuryzmu wprowadzono do fabu艂y symbol nadchodz膮cych przemian - fotokom贸rk臋 zu偶ytkowan膮 do samoczynnego otwierania i zamykania drzwi. Ta nowinka to tak偶e emblemat obecnych czas贸w, 75 lat po premierze.

Problemem jest przyporz膮dkowanie tego filmu do konkretnego gatunku, ale to akurat ma艂y problem. Dla mnie to zaleta, 偶e nie wiedzia艂em, w jakim kierunku p贸jdzie akcja. Przed ogl膮daniem nie czyta艂em 偶adnych opis贸w fabu艂y ani recenzji, tytu艂 sugerowa艂 klasyczne kino drogi, a nazwiska re偶ysera i aktor贸w wskazywa艂y na pokrewie艅stwo z kinem gangsterskim. W po艂owie ten film faktycznie jest taki jak mo偶na by艂o przypuszcza膰. George Raft i Humphrey Bogart wyst膮pili w rolach braci, kierowc贸w ci臋偶ar贸wek, kt贸rzy pracuj膮 na czarno dla jakich艣 podejrzanych typ贸w, wyzyskuj膮cych swoich pracownik贸w. Marz膮 o w艂asnej firmie przewozowej, kt贸ra poprawi艂aby ich sytuacj臋 i zapewni艂a niezale偶no艣膰. No c贸偶, marzenia nie kosztuj膮, ale by odbi膰 si臋 od dna nie mo偶na liczy膰 na prost膮 drog臋 prowadz膮c膮 do celu.

W zasadzie mamy tu dwie historie po艂膮czone postaci膮 Joe Fabriniego. Pierwsza to trucker movie o relacjach pomi臋dzy bra膰mi i ich konflikcie z pracodawc膮, druga to film noir z bardzo sugestywn膮 femme fatale na pierwszym planie. Ogl膮da si臋 wybornie dzi臋ki 艣wietnym dialogom, bohaterowie maj膮 ci臋ty j臋zyk, kt贸rym sprawnie si臋 pos艂uguj膮, a postacie drugoplanowe wprowadzaj膮 niema艂膮 dawk臋 dobrego humoru. Pod tym wzgl臋dem bryluj膮 radosny jak skowronek dyrektor Ed Carlsen (Alan Hale) zachowuj膮cy si臋 niepowa偶nie jak na pe艂nion膮 funkcj臋 oraz uzale偶niony od automat贸w do gry Irlandczyk McGurn (Roscoe Karns).


Humphrey Bogart to ikona kina - aktor, kt贸ry nie straci艂 wielbicieli tak偶e w czasach wsp贸艂czesnych. Wyj膮tkowa osobowo艣膰 potrafi膮ca przyku膰 do ekranu ponad p贸艂 wieku po swojej 艣mierci. Dlatego do obejrzenia Nocnej wyprawy zach臋ca膰 nie trzeba - na pewno znajd膮 si臋 osoby, kt贸rych przyci膮gnie nazwisko aktora, mimo 偶e pojawia si臋 dopiero na czwartym miejscu na plakacie i w napisach pocz膮tkowych. Bogart dopiero rok po tym filmie katapultowa艂 si臋 na szczyty s艂awy i popularno艣ci. Ten gwa艂towny skok do gwiazdorstwa zawdzi臋cza dw贸m filmmakerom: Raoulowi Walshowi i Johnowi Hustonowi. Pierwszy z nich obsadzi艂 go w roli gangstera w High Sierra, drugi da艂 mu rol臋 detektywa w Sokole malta艅skim. Ale zanim Bogart zacz膮艂 gra膰 pierwsze skrzypce przyjmowa艂 cz臋sto role towarzysz膮ce, np. jako towarzysz George'a Rafta w Nocnej wyprawie.

Znany z r贸l gangster贸w George Raft tym razem zaskakuje w roli jednoznacznie pozytywnej, nieskazitelnej, do b贸lu uczciwej i pracowitej. Chyba nie czu艂 si臋 dobrze w sk贸rze takiego cz艂owieka. Re偶yser wprawdzie da艂 mu okazj臋 by wy艂adowa艂 z艂o艣膰 w walce wr臋cz, ale to nie mog艂o wystarczy膰, bo pod艂o艣膰 ludzka jest chorob膮, na kt贸r膮 nie ma skutecznego lekarstwa. Na swoje szcz臋艣cie spotyka rudow艂os膮 barmank臋 i ten zwi膮zek jest w stanie os艂odzi膰 czar臋 goryczy. Gdy na opustosza艂ej drodze, w mroku nocy, pojawia si臋 samotna i szukaj膮ca okazji dziewczyna ju偶 wiadomo, 偶e odegra znacz膮c膮 rol臋. Jej sympatyczna powierzchowno艣膰 kontrastuje z rudym kolorem w艂os贸w, kt贸ry jest jak znak ostrzegawczy. Film jednak jest czarno-bia艂y i inne kolory tak naprawd臋 nie maj膮 znaczenia, a Ruda jest tylko przeciwie艅stwem bogatej i dumnej kobiety o pod艂ym charakterze i niecnych zamiarach.


W roli Rudej wyst膮pi艂a Ann Sheridan, teksa艅ska aktorka o magnetyzuj膮cej urodzie. Ale to nie jej osobowo艣膰 fascynuje najbardziej. Najlepsza z ca艂ej obsady jest Ida Lupino - to jedna z najlepiej odegranych postaci femme fatale. Aktorka ma tu kilka popisowych scen, w kt贸rych udowadnia sw贸j talent do odgrywania r贸l dramatycznych, zagadkowych, nikczemnych, znajduj膮cych si臋 na granicy pomi臋dzy chorobliw膮 nienawi艣ci膮 a ca艂kowitym pomieszaniem zmys艂贸w. Do plus贸w filmu nale偶y zaliczy膰 kapitalne dialogi. Aktorzy przerzucaj膮 si臋 艣wietnymi tekstami, rz膮dzi za艣 nonsensowne usprawiedliwienie zbrodni: The doors made me do it! (Drzwi kaza艂y mi to zrobi膰!). Niekt贸re sceny s膮 rozbrajaj膮ce, np. zamykanie okna z hukiem, kt贸ry obudzi艂by g艂uchego. Ci, kt贸rzy oczekuj膮 zaskakuj膮cych zwrot贸w akcji te偶 si臋 nie zawiod膮. Opowiedziana tu historia scala fabu艂臋 powie艣ci Alberta Bezzeridesa z filmem Bordertown (1935) Archiego Mayo. Dzie艂o Walsha odnios艂o du偶y sukces kasowy, ale dzi艣 zalicza si臋 do nies艂usznie zapomnianych klasyk贸w ameryka艅skiej kinematografii ze z艂otych lat Hollywoodu.

7 komentarze:

  1. George Raft by艂 wtedy gwiazd膮 nr 1 , gdzie czyta艂em, 偶e Huston chcia艂 w艂a艣nie jego do roli Sama Spade'a , ale si臋 nie uda艂o i Bogart by艂 czym艣 na kszta艂t kompromisu ( ci臋偶ko w to po latach uwierzy膰 )
    Strasznie tego Walsha , widz臋 , ho艂ubisz - w sumie spoko re偶yser , par臋 rzeczy bardzo dobrze znosi prob臋 czasu.
    Jakbym mia艂 swojego ulubionego filmmakera z tego okresu wymieni膰 .... hmm... chyba najbli偶szy jest mi Jacques Tourner z czterema filmami.
    A u mnie w poczekalni trzy bardzo obiecuj膮ce, klasyczne noiry, za kt贸re co艣 nie mog臋 si臋 zabra膰 :
    ,, Kansas City Confidental'' Phila Karlsona
    ,, Pick up in South Street'' Sama Fullera
    ,, Raw Deal'' Anthony'ego Manna

    OdpowiedzUsu艅
  2. Walsha lubi臋, bo pracowa艂 ze 艣wietnymi aktorami i tak jak napisa艂e艣 jego filmy przetrwa艂y pr贸b臋 czasu, cho膰 wiadomo 偶e nie wszystkie ("Nadzy i martwi" jednak s艂abe wg mnie, stare hollywoodzkie kino wojenne si臋 zestarza艂o).
    Te klasyczne noiry te偶 ch臋tnie zobacz臋, ale widz臋 偶e teraz ci膮gle lec臋 ameryka艅skimi klasykami, wi臋c wypada艂oby na jaki艣 czas zmieni膰 kraj i epok臋.

    OdpowiedzUsu艅
  3. , Nagich...'' nie widzia艂em, ale to jest przede wszystkim 艣wietna powie艣膰 , a Walsh ju偶 by艂 za stary na takie co艣. Wyobra偶am sobie, 偶e on przy艂o偶y艂 do tego miar臋 lat 40' , a to jest materia艂 dla ( kameralnego ) Peckinpaha.
    A co b臋dziesz zmienia艂? Parafia艅szczyzna ca艂kiem dobrze Ci wychodzi . Mo偶e si臋 tylko cofnij do Cecila B. DeMille'a , on przynajmniej te rzeczy robi艂 z rozmachem - jak stado s艂oni to stado s艂oni , 偶adnej cyfry :D)) To si臋 zajebi艣cie ogl膮da.

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Jestem wszechstronnym kinomanem i filmowa "parafia艅szczyzna" nie jest mi obca :D

      Usu艅
  4. Jednak Manoel de Oliveira nie jest nie艣miertelny, zmar艂 2 kwietnia w wieku 106 lat.

    OdpowiedzUsu艅
  5. No i kolejny nekrolog i smutna wiadomo艣膰 dla fan贸w rewizjonistycznych western贸w lat 70'.
    6 kwietnia zmar艂 aktor charakterystyczny Geoffrey Lewis ( 79 ) ojciec Juliette. Lewis cz臋sto pojawia艂 si臋 na drugim planie w produkcjach Clinta Eastwooda . Na jego filmografi臋 sk艂ada si臋 imponuj膮ca seria realistycznych i brutalnych seventisowych western贸w ( mo偶na powiedzie膰 czo艂贸wka dekady ) i mrocznych akcjoner贸w - kr贸tko m贸wi膮c ten typ kina, kt贸re nawet przynale偶膮c do mainstreamu , spokojnie podpada艂o pod repertuar drive-inowo grindhouse'owy . Aktor specjalizowa艂 si臋 w rolach niechlujnych i zdeprawowanych 艂azior贸w z psychopatyczn膮 skaz膮 , jacy masowo zaludnili w贸wczas filmowy Dziki Zach贸d i wsp贸艂czesny niewiele mu ust臋puj膮cy South West . Z tym swoim niezdrowo zaognionym spojrzeniem lekko wy艂upiastych oczu , potrafi艂 wzbudzi膰 szczery niepok贸j ( a potem z regu艂y go uwiarygodni膰 czynem - Lewis by艂 na prawd臋 dobry i autentyczny jako bad guy ) Maraton film贸w z jego udzia艂em by艂by prawdziwym festem celuloidowego kozactwa , z reszt膮 ,tytu艂y m贸wi膮 za siebie :
    ,, Culpepper Cattle Co'' ( bu艅czuczny anty-hero id膮cy na 艣mier膰 w stylu Pike'a B, z Bo Hopkinsem i Luke'em Askew przy boku ) ,,High Plains Drifter'' ( g艂贸wny whiper, kt贸rego Clint zostawia sobie na koniec ) ,
    ,, Dillinger'' ( s艂awetny mobster Harry Pierpont ) , pozostaj膮c przy westernach , to mi臋dzy innymi jeszcze ; ,, Bad Company'' ,, Tom Horn'' ,, Heaven's Gate'' ,, My Name is Nobody'' ,, Shoot the Sun Down'' a nawet ,, Silver Saddle'' Lucjana .
    W latach dwutysi臋cznych nie zabrak艂o go w obsadzie dw贸ch g艂o艣nych film贸w wskrzeszaj膮cych estetyk臋 i mit tego fascynuj膮cego, acz nieuchronnie id膮cego w zapomnienie kina : ,, Devils Rejects'' i ,, Way of the Gun'' ( wstrz膮saj膮cy epizod z rosyjska ruletk膮 w艂asnego pomys艂u). By艂 scjentologiem.
    RIP , you crazy bastard

    OdpowiedzUsu艅
  6. Charakterystyczna g臋ba, pami臋tam go z wyst臋p贸w u boku Eastwooda, szczeg贸lnie "High Plains Drifter" oraz z zabawnego epizodu w "Mavericku", gdzie zagra艂 u boku Gibsona i Glovera.

    OdpowiedzUsu艅