Kino akcji XXI wieku


10 najlepszych film贸w akcji, obejrzanych w ci膮gu ostatnich 10-lat. W zestawieniu pomin膮艂em mieszanki gatunkowe typu 'akcja / sci fi', uwzgl臋dni艂em tylko tzw. 'czyste kino akcji', w kt贸rych najwa偶niejsze elementy to: dynamiczna akcja, szybkie tempo, spektakularne sekwencje (kaskaderskie lub pirotechniczne), uproszczona psychologia postaci, wizja 艣wiata pe艂nego gwa艂towno艣ci i przemocy i charyzmatyczny bohater, pr贸buj膮cy w efektowny spos贸b, dzi臋ki sprawno艣ci lub nowoczesnej technice, wydosta膰 si臋 z k艂opot贸w i pokona膰 swoich przeciwnik贸w.
 
1. Ultimatum Bourne'a (The Bourne Ultimatum, 2007), re偶. Paul Greengrass
Idealne zwie艅czenie trylogii na podstawie literatury Roberta Ludluma. Re偶yser, podobnie jak w poprzednim filmie cyklu (Krucjata Bourne'a), zastosowa艂 dynamiczn膮 prac臋 kamery, dzi臋ki czemu mamy scen臋 jak operator skacze przez okno tu偶 za g艂贸wnym bohaterem. Tradycyjnie, nie mog艂o zabrakn膮膰 bijatyk i po艣cig贸w. W filmie zachwycaj膮 niepowtarzalne rozwi膮zania fabularne i formalne, zagrania operatora, re偶ysera i scenarzysty powoduj膮 podniesienie poziomu adrenaliny i dzi臋ki nim film intryguje, dostarcza wra偶e艅 i trzyma w nieustaj膮cym napi臋ciu. Pierwszorz臋dne, pe艂ne ruchu i akcji widowisko sensacyjno-szpiegowskie, idealnie ko艅cz膮ce trylogi臋 Bourne'a. Tytu艂owy bohater dowiaduje si臋, 偶e nazywa si臋 David Webb, a opr贸cz tego pr贸buje jeszcze rozwik艂a膰 intryg臋, przez kt贸r膮 popad艂 w tarapaty. Film Greengrassa to mistrzowskie i nowoczesne kino akcji.

2. To偶samo艣膰 Bourne'a (The Bourne Identity, 2002), re偶. Doug Liman
Pierwsza cz臋艣膰 szpiegowskiej trylogii na podstawie powie艣ci Roberta Ludluma. Bardzo dobra ekranizacja oraz znakomity film sensacyjny, dostarczaj膮cy emocji i rozrywki na wysokim poziomie. Na wyr贸偶nienie zas艂uguj膮 niez艂e sceny akcji, w tym 艣wietnie zrealizowany po艣cig samochodowy ulicami Pary偶a. Matt Damon doskonale sobie radzi z rol膮 zagubionego i szukaj膮cego w艂asnej to偶samo艣ci cz艂owieka. Jason Bourne to typowy hitchcockowski bohater, kt贸ry z uciekaj膮cej i chowaj膮cej si臋 zwierzyny zmienia si臋 w drapie偶nika i 艂owc臋, d膮偶膮cego uparcie do osi膮gni臋cia celu. Szuka prawdy o sobie i zadaniu, kt贸re mia艂 wykona膰 przed tajemniczym wypadkiem. Nie odkryje ca艂ej prawdy, gdy偶 fabu艂a rozpisana jest na trzy cz臋艣ci.

3. Uprowadzona (Taken, 2008), re偶. Pierre Morel
Chocia偶 mo偶na narzeka膰, 偶e film pozbawiony jest oryginalno艣ci i prawdopodobie艅stwa, a bohaterowi zbyt 艂atwo si臋 wszystko udaje, to jednak s膮 emocje i napi臋cie, wynikaj膮ce z tego, 偶e film zahacza o powa偶n膮 problematyk臋 spo艂eczn膮 - porywanie m艂odych kobiet w celach handlowych i prostytucji. Co z tego, 偶e g艂贸wny bohater uratuje swoj膮 c贸rk臋, skoro nie zlikwiduje problemu handlu kobietami. I dlatego happy end jest tylko pozorny. Re偶yseria jest na tyle sprawna, 偶e trudno si臋 nudzi膰. Film wci膮ga, momentami  powoduj膮c dreszcze, nie ma tu zb臋dnych scen, bardzo szybko zostajemy wrzuceni w sam 艣rodek akcji, a ka偶dy krok bohatera przybli偶a go coraz bardziej do osi膮gni臋cia zamierzonego celu. Solidny reprezentant gatunku, idealnie podsumowuj膮cy najlepsze dokonania 'kina zemsty', zawieraj膮cy odpowiedni膮 dawk臋 przemocy i akcji oraz kr贸tkie urywane kwestie zamiast rozbudowanych dydaktycznych dialog贸w. To jeden z najlepszych film贸w sensacyjnych ostatniej dekady, gdy偶 du偶膮 sztuk膮 jest przyku膰 uwag臋 widza takim pozornie sztampowym filmem.


4. Bond 21 i 23 (2006 i 2012), re偶. Martin Campbell, Sam Mendes
Casino Royale Campbella i Skyfall Mendesa doskonale kontynuuj膮 tradycj臋, by ka偶de pokolenie mia艂o swojego Jamesa Bonda. Nowy odtw贸rca tej roli, Anglik Daniel Craig, niekt贸rym zagorza艂ym wielbicielom serii nie przypad艂 do gustu, innym spodoba艂 si臋 ten szorstki i twardy zabijaka, kt贸rego Craig stara艂 si臋 uwiarygodni膰, 艂膮cz膮c cechy poprzednich wciele艅 agenta 007, wprowadzaj膮c jednak do postaci, zgodnie ze wskaz贸wkami re偶yser贸w, wi臋cej realizmu i psychologicznej g艂臋bi. Zrealizowany w mi臋dzyczasie 22. film cyklu (Quantum of Solace, 2008) nie okaza艂 si臋 zbyt udany, ale Casino i Skyfall nie tylko nale偶膮 do najlepszych film贸w z tej d艂ugiej serii, lecz zaliczaj膮 si臋 r贸wnie偶 do wzorowych przedstawicieli wsp贸艂czesnego kina akcji. Oba filmy s膮 nieprzewidywalne, pe艂ne brawurowych po艣cig贸w i efektownych sekwencji akcji, nie brakuje w nich brutalno艣ci, ironii i refleksji. Postaciom bli偶ej do prawdziwych ludzi ni偶 komiksowych sylwetek, a i aktorzy wykazuj膮 si臋 odpowiednim zaanga偶owaniem. Zdj臋cia, muzyka i piosenki wyst臋puj膮ce w trakcie napis贸w pocz膮tkowych tak偶e nie budz膮 zastrze偶e艅, idealnie buduj膮 klimat, kt贸ry od lat 60-tych zawsze wyr贸偶nia艂 t臋 seri臋 spo艣r贸d licznych film贸w sensacyjnych.

5. Raid (Serbuan maut, 2011), re偶. Gareth Evans
Jednostka policji zostaje wys艂ana, by zdemaskowa膰 gang narkotykowy, zajmuj膮cy wielopi臋trowy budynek. W wie偶owcu dochodzi do krwawej masakry, gangsterzy najwidoczniej wiedzieli o ob艂awie i byli przygotowani na kontratak. Zrealizowany w Indonezji Raid (co z angielskiego oznacza Nalot) to perfekcyjnie nakr臋cone kino sensacyjne zawieraj膮ce dynamiczne i ultrabrutalne sekwencje walk wr臋cz. Osadzenie akcji w zamkni臋tej przestrzeni wysokiego budynku doda艂o filmowi wi臋ksz膮 dawk臋 napi臋cia, gdy偶 wie偶owiec wydaje si臋 labiryntem-pu艂apk膮, z kt贸rego trudno znale藕膰 wyj艣cie. A starcia pomi臋dzy m艂odymi funkcjonariuszami i sadystycznymi przest臋pcami zosta艂y pokazane poprzez fenomenalnie wykonane i sfilmowane mordobicie. W filmie nie brakuje strzelanin, ale to w艂a艣nie ostra walka na pi臋艣ci stanowi najwi臋ksz膮 atrakcj臋, zadziwia i zwraca uwag臋 widz贸w.

6. Krwawy diament (Blood Diamond, 2006), re偶. Edward Zwick
Film sensacyjny, kt贸ry pr贸buje zwr贸ci膰 uwag臋 na wojn臋 domow膮 w Sierra Leone oraz na problemy i cierpienia afryka艅skiej ludno艣ci. Jednak wida膰 wyra藕nie, 偶e wojna i problemy Afryka艅czyk贸w potraktowane zosta艂y pobie偶nie, s膮 one tylko t艂em dla sensacyjnej akcji filmu. Fabu艂a jest intryguj膮ca, 艣wietnie wpleciona w klimat gor膮cej Afryki, bohaterowie s膮 doskonale skonstruowani, akcja toczy si臋 wartko, w odpowiednim tempie, ale nie za szybko, by da膰 pole do popisu aktorom. Niekt贸re motywy s膮 wstrz膮saj膮ce i zapadaj膮ce g艂臋boko w pami臋膰 (np. dzieci strzelaj膮ce z karabin贸w) i mimo sensacyjnej akcji oraz zwi膮zanych z ni膮 pewnych uproszcze艅, trzeba przyzna膰, 偶e Edward Zwick do艣膰 dobrze ukaza艂 psychologiczne i spo艂eczne aspekty, takie jak np. chciwo艣膰, maj膮ca bezpo艣redni zwi膮zek z tytu艂owym diamentem.


7. Krucjata Bourne'a (The Bourne Supremacy, 2004), re偶. Paul Greengrass
Kontynuacja przyg贸d cierpi膮cego na amnezj臋 cz艂owieka, kt贸ry ucieka przed nas艂anymi na niego zab贸jcami, przy okazji pr贸buj膮c dowiedzie膰 si臋 wi臋cej na temat swojej przesz艂o艣ci i pewnego tajemniczego projektu Treadstone. Film wyr贸偶nia si臋 ruchliw膮 prac膮 kamery, kt贸ra czasem irytuje, ale trzymaj膮ce w napi臋ciu fragmenty powoduj膮, 偶e dzia艂ania Bourne'a i jego prze艣ladowc贸w przyci膮gaj膮 uwag臋 widz贸w. 艢mier膰 Marie, po艣cig samochodowy w Moskwie oraz scena, w kt贸rej Jason Bourne wyznaje przed m艂od膮 kobiet膮, 偶e zabi艂 jej rodzic贸w to tylko niekt贸re niezapomniane momenty w filmie.

8. Niezniszczalni 1-2 (The Expendables 1-2, 2010-12), re偶. Sylvester Stallone, Simon West
Ju偶 za sam pomys艂 nale偶膮 si臋 brawa dla tw贸rc贸w tego dyptyku. A pomys艂 polega na tym, by w jednym filmie zgromadzi膰 najpopularniejszych gwiazdor贸w kina akcji ostatniego trzydziestolecia. Stallone, Schwarzenegger, Willis, Lundgren, Jet Li, a w cz臋艣ci drugiej tak偶e Van Damme i Norris - tak膮 doborow膮 ekip臋 zawodnik贸w mo偶na w tym cyklu zobaczy膰 w akcji. Efektowne kino, w kt贸rym aktorzy 偶artuj膮 z samych siebie i gatunku, kt贸ry przez wiele lat wsp贸艂tworzyli. A wspiera ich m艂odsze pokolenie, na czele z charyzmatycznym Jasonem Stathamem. Akcja jest efektowna, przemoc brutalna, a humor niezbyt wyszukany, lecz powoduj膮cy u艣miech (szczeg贸lnie dotyczy to cz臋艣ci drugiej). Idealna pozycja dla fan贸w kina z ery VHS, kiedy to popularne by艂y produkcje ze Stallone'em, Schwarzeneggerem i innymi wojownikami.


9. To偶samo艣膰 (Unknown, 2011), re偶. Jaume Collet-Serra
Wsp贸艂czesny thriller w hitchcockowskim stylu. Obecne s膮 tu schematy znane z wielu innych film贸w (np. Frantic, To偶samo艣膰 Bourne'a), ale zaskakuj膮co umiej臋tnie je po艂膮czono w ciekaw膮 fabu艂臋 (na podstawie powie艣ci Out of My Head Didiera Van Cauwelaerta). Jest w filmie kilka ca艂kiem udanych i zaskakuj膮cych zwrot贸w akcji oraz sporo tajemnic, kt贸re stopniowo s膮 odkrywane przez bohater贸w. Ucieczki, po艣cigi i walki to elementy, kt贸re nie zawsze gwarantuj膮 dobr膮 rozrywk臋, ale film To偶samo艣膰 oferuje co艣, co powinno gwarantowa膰 widzom rozrywk臋 na wysokim poziomie. Fabu艂a jest atrakcyjna i trzyma w niepewno艣ci, sceny akcji dynamiczne, przemoc brutalna i uzasadniona, z przewag膮 pi臋艣ci nad broni膮 paln膮, a przedstawione wydarzenia w spos贸b intryguj膮cy i atrakcyjny wizualnie prowadz膮 do zaskakuj膮cego fina艂u. Re偶yser wraz z monta偶yst膮 艣wietnie posk艂adali te elementy, opowiadaj膮c histori臋 w odpowiednim tempie i wspierani przez do艣wiadczonych aktor贸w sprawili, 偶e widz kibicuje bohaterom, anga偶uje si臋 w ekranowe wydarzenia i pr贸buje sam rozwik艂a膰 tajemnic臋 spisku.

10. Cz艂owiek w ogniu (Man on Fire, 2004), re偶. Tony Scott
Przykuwaj膮cy uwag臋, trzymaj膮cy w napi臋ciu, pe艂en akcji i przemocy dramat sensacyjny z elementami thrillera. Opowie艣膰 o przyja藕ni, odpowiedzialno艣ci za wykonywan膮 prac臋, przede wszystkim o zem艣cie i jej konsekwencjach. Re偶yseria Tony'ego Scotta i scenariusz Briana Helgelanda s膮 bardzo dobre, co sprawia, 偶e film wci膮ga i nie nudzi, mimo 偶e trwa a偶 146 minut. 艢wietna jest zar贸wno pierwsza cz臋艣膰 filmu, w kt贸rej rz膮dzi Dakota Fanning oraz druga cz臋艣膰, nale偶膮ca do Denzela Washingtona. Ogl膮daj膮c film rzuca si臋 w oczy dynamiczna praca operatora i monta偶ysty. Szczeg贸lnie od momentu porwania dziewczyny mo偶emy zauwa偶y膰 偶ywio艂owe uj臋cia, kt贸re powoduj膮 „hitchcockowski zawr贸t g艂owy”. Z film贸w XXI wieku jest to najlepszy film Tony'ego Scotta, kt贸ry ze wzgl臋du na sporo oryginalnych pomys艂贸w trudno nazwa膰 remakiem - bardziej pasuje okre艣lenie 'lepsza ekranizacja powie艣ci'. Nale偶y wi臋c doda膰, 偶e film powsta艂 wg ksi膮偶ki A.J. Quinnella, kt贸ra zosta艂a po raz pierwszy zekranizowana w 1987 roku.

10 komentarze:

  1. Te偶 postawi艂bym zdecydowanie na "Ultimatum Bourne'a". Wielkie kino.

    quentinho

    OdpowiedzUsu艅
  2. Jestem od lat niezmiennie zdziwiona, jak dobrymi filmami s膮 cz臋艣ci trylogii Bourne'a - troch臋 mi si臋 mieszaj膮, ale "Ultimatum" (chyba) by艂o najlepsze. Ogl膮dam je co jaki艣 czas na nowo i s膮 za ka偶dym razem tak samo dobre i znacznie bardziej wci膮gaj膮ce, ni偶 ksi膮偶ka, kt贸ra ju偶 od po艂owy pierwszej cz臋艣ci nudzi艂a mnie mocno.
    A niedawno obejrza艂am "Uprowadzon膮" i chocia偶 faktycznie nie nazwa艂abym tego filmu oryginalnym, czy maj膮cym skomplikowan膮 i inteligentn膮 fabu艂臋, jest w "Uprowadzonej" co艣 bardzo dobrego. Mo偶e zaskakuj膮co sprawnie poprowadzona akcja, mo偶e Neeson, mo偶e co艣 jeszcze innego, ale naprawd臋 film robi 艣wietne wra偶enie mimo ca艂kowitego braku g艂臋bszej intrygi.
    "Casino Royale" uwielbiam, dotychczas "Bondy" mnie nudzi艂y, jeszcze te z Rogerem Moorem najmniej, ale kolejne, eee, nie. Ale od czasu "Casino Royale", kt贸re by艂o strza艂em w dziesi膮tk臋, czekam z niecierpliwo艣ci膮 na kolejne ods艂ony odm艂odzonej wersji 007. Tylko nie zgodz臋 si臋 oczywi艣cie z ocen膮 Le Chiffe'a, mnie przekona艂 :)
    Natomiast "Cz艂owiek w ogniu" by艂 tortur膮, mo偶e za d艂ugi, mo偶e za du偶o patosu zmie艣ci艂o si臋 w tym filmie, ale mia艂a szybko do艣膰. I bardzo 偶a艂uj臋, 偶e nadal nie obejrza艂am "Maczety".

    Ci臋偶ko si臋 tworzy takie listy, chocia偶by z prostego zapominania tytu艂贸w film贸w obejrzanych, tyle tego jest... 艢wietnymi filmami s膮 jeszcze np. "Con Air", "Twierdza", "Speed" (ach, "Speed", cudna rzecz) albo pierwsza cz臋艣膰 "Resident Evil"... Ale to chyba ju偶 pogranicza gatunku sensacji.
    Rozpisa艂am si臋, wystarczy.

    OdpowiedzUsu艅
  3. Ja do Bourne'a nie pa艂am nadzwyczajn膮 sympati膮, owszem, ogl膮da艂o si臋 te wszystkie cz臋艣ci nie藕le, ale wiele mi z nich nie pozosta艂o, wszystkie zla艂y si臋 w jedn膮 magm臋. Natomiast z du偶膮 sympati膮 wspominam "Cz艂owieka w ogniu' - nie dosy膰, 偶e dobra akcja to jeszcze fajne relacje psychologiczne mi臋dzy ma艂膮 kobietk膮 a jej opiekunem. "To偶samo艣膰= - owszem, owszem. "Krwawy diament" - dobre! Afryka jak zawsze fascynuj膮ca, nie tylko pod wzgl臋dem pejza偶u, ale tak偶e warunk贸w spo艂eczno-politycznych. "Cz艂owiek pies" - tak偶e mi si臋 podoba艂.
    Nie wspomnia艂e艣 o "Infernal Affairs" - 艣wietna trylogia. A "Brat" Takeshi Kitano? te偶 by艂 niez艂y. Pewnie co艣 by si臋 jeszcze znalaz艂o, ale to ty stworzy艂e艣 swoj膮 list臋, ja nawet nie pr贸buj臋, ci臋偶ko by by艂o mi si臋 zdecydowa膰.

    OdpowiedzUsu艅
  4. Na pomys艂 takiego zestawienia wpad艂em ju偶 na pocz膮tku maja, ale d艂ugo nie mog艂em si臋 zdecydowa膰, jakie tytu艂y uwzgl臋dni膰. O "Infernal Affairs" oczywi艣cie my艣la艂em (widzia艂em tylko pierwsz膮 cz臋艣膰), ale za r贸wnie dobry uwa偶am remake czyli "Infiltracj臋" i po prostu nie mog艂em si臋 zdecydowa膰, kt贸ry z nich wyr贸偶ni膰.
    "Brata" Kitano nie ogl膮da艂em...

    @liritio
    "Speed" podoba艂 mi si臋 za pierwszym razem, przy kolejnym ogl膮daniu ju偶 si臋 nudzi艂em. O "Resident Evil" mog臋 powiedzie膰 to samo, ostatnio by艂 w telewizji i nie da艂em rady obejrze膰 do ko艅ca.
    Zgadzam si臋 co do "Con Air" i "Twierdzy", ale to s膮 filmy z ubieg艂ego wieku, wi臋c nie mog艂y si臋 znale藕膰 na tej li艣cie. Gdybym mia艂 wymieni膰 najlepsze filmy akcji lat 90-tych to, obok "Con Air" i "Twierdzy", znalaz艂yby si臋 na li艣cie m.in. "艢cigany", "Gor膮czka" i "Ronin".

    A "Ultimatum Bourne'a" widzia艂em tylko raz w kinie i to wystarczy艂o, by zaliczy膰 film do najlepszych. By膰 mo偶e gdybym obejrza艂 ca艂膮 seri臋 jeden po drugim na dvd to pewnie te偶 ca艂a trylogia zla艂aby si臋 w jedno, ale jak na razie "Ultimatum..." dostarczy艂o mi najwi臋kszych wra偶e艅 i najbardziej mnie zaskoczy艂o. Za艣 艣rodkow膮 cz臋艣膰 czyli "Krucjat臋 Bourne'a" uwa偶am za najs艂absz膮.

    OdpowiedzUsu艅
  5. No tak, bo ja m膮dra czytam tytu艂 i przeoczy艂am "XXI wieku". "Resident Evil" ogl膮da艂am w sumie dwa razy, mo偶e faktycznie drugi by艂 ci臋偶szy, ale i tak uwa偶am to za dobry film. Kolejne cz臋艣ci w sumie tak偶e. A "Speed" nigdy mi si臋 nie znudzi, ale mo偶e mie膰 to pewien zwi膮zek z przebrzmia艂ymi m艂odocianymi wzruszeniami Keanu Reevesem i faktem, 偶e bardzo lubi臋 Sandr臋 Bullock.

    W takiej li艣cie uwzgl臋dni艂abym mo偶e "Transportera", ten film jest bardzo dobry w taki sam spos贸b, jak "Uprowadzona". I "Wysp臋", chocia偶 nie wiem na ile to uzna膰 za film akcji, a na ile za science fiction.

    OdpowiedzUsu艅
  6. Za filmami akcji nie przepadam, ale zobaczy艂am niedawno "Uprowadzon膮" - faktycznie, trzymaj膮cy w napi臋ciu, fajnie prowadzony film. W podobnym stylu tematycznym jest "Handel" z A. Bachled膮-Curu艣. Obydwa poruszaj膮 dla mnie - jako kobiety wa偶ny problem. Tak jak sceny gwa艂t贸w - tak zmuszanie do prostytucji i handel kobiecym cia艂em odbieram bardzo g艂臋boko. Wr臋cz personalnie. Takie filmy robi膮 na mnie najwi臋ksze wra偶enie, a sceny z nich na d艂ugo zapadaj膮 w pami臋ci.

    OdpowiedzUsu艅
  7. "Handlu" nie widzia艂em, ale o podobnej tematyce ogl膮da艂em dobry telewizyjny dramat "Dziewczyny z przemytu".

    OdpowiedzUsu艅
  8. ,,Bourne'贸w'' nie widzia艂em, wszyscy to chwal膮, kiedy艣 pewnie trzeba b臋dzie. ,,Taken'' bardzo przyzwoity. ,,Casino Royale'' doskona艂y, pr贸bka tej doskona艂o艣ci:
    Bond po przegraniu 14 milion贸w $ w jednym rozdaniu idzie do baru.
    - Martini z z w贸dk膮.
    - Wstrz膮艣ni臋te, czy zmieszane?
    - A w dupie to mam...
    ,,Maczeta'' to moim zdaniem kompletny syf, film od A do Z zrobiony na si艂臋, na szybko, bez polotu i nie wiadomo po kiego chuja. Trzeba by艂o poprzestac na fikcyjnym trailerze. ,,Dawno temu w Meksyku'' bez por贸wnania lepszy. Z nie wymienionych - ,,Expendables'' wyj膮tkowo udane, i elegancko oldskulowe, ciekawe, jaka b臋dzie ,,dw贸jka''. Ale dla mnie na prowadzenie wychodzi ,,The Raid'' Garetha Evansa 2012 - jak na razie film roku, a w kategorii martial arts - absolutne arcydzie艂o, jakiego nie by艂o od niepami臋tnych czas贸w.

    OdpowiedzUsu艅
  9. Wyrzuci艂em z zestawienia "Maczet臋", "Nieustraszonego" i "Cz艂owieka psa" (te dwa ostatnie przenios艂em do zestawienia film贸w sztuk walki). Do powy偶szego rankingu doda艂em "Raid" i "Niezniszczalnych".

    OdpowiedzUsu艅