Taggart (1964 / 85 minut)
re偶yseria: R.G. Springsteen
scenariusz: Robert Creighton Williams na podst. powie艣ci Louisa L'Amoura
Kiedy w roku 1964 powsta艂 film Jesie艅 Czejen贸w by艂o ju偶 wiadome, 偶e western znajduje si臋 w jesieni 偶ycia. Zacz臋艂y wtedy powstawa膰 spaghetti westerny i antywesterny, kt贸re stopniowo zabija艂y klasycznych bohater贸w Dzikiego Zachodu. Wspomniany na pocz膮tku western Johna Forda pokazywa艂 jakie zmiany zasz艂y w historii westernu. A najwa偶niejsz膮 zmian膮 by艂 spos贸b pokazywania na ekranie Indian. Dawniej pokazywano ich jako dzikus贸w zabijaj膮cych m臋偶czyzn, kobiety i dzieci, potem jako ofiary pr贸buj膮ce bezskutecznie si臋 broni膰, wreszcie za艣 stali si臋 pierwszoplanowymi bohaterami. Nadal jednak jakby w innym 艣wiecie, bo zupe艂nie ignoruj膮c zmiany, jakie zasz艂y w tym gatunku, powstawa艂y produkcje, gdzie Indianie byli bezimiennym z艂em atakuj膮cym znienacka. Jednym z takich film贸w jest Taggart w re偶yserii R.G. Springsteena.
Re偶yser tego filmu to specjalista od B-klasowych western贸w, kt贸ry potrafi艂 bardzo szybko, tanio i z minimaln膮 ilo艣ci膮 dubli przygotowa膰 klasyczny western, dostarczaj膮cy sporej frajdy wielbicielom gatunku. Film zaczyna si臋 jak typowa opowie艣膰 o zem艣cie, bo najpierw zostaje zamordowana rodzina g艂贸wnego bohatera. Jednak Taggart nie gania za morderc膮 do ko艅ca filmu, lecz bardzo szybko za艂atwia spraw臋, czym wydaje na siebie wyrok 艣mierci. Rz膮dz膮cy miastem przedsi臋biorca wyznacza 5 tysi臋cy dolar贸w za g艂ow臋 tytu艂owego ranczera. Zadania dostarczenia go martwego podejmuje si臋 pewien gadatliwy rewolwerowiec, za艣 Taggart zmuszony jest zamieni膰 swoje ranczo na pustynne r贸wniny, gdzie obok 艣cigaj膮cych go z艂oczy艅c贸w mo偶e si臋 natkn膮膰 na walecznych Apacz贸w.
Bardzo d艂ugo mo偶na opisywa膰 fabu艂臋 tego filmu i trudno si臋 zdecydowa膰, w kt贸rym momencie sko艅czy膰, bo pojawiaj膮cych si臋 w filmie westernowych motyw贸w jest tak wiele, 偶e mo偶na by nimi obdzieli膰 wiele film贸w. Du偶膮 zalet膮 filmu Springsteena jest spora ilo艣膰 akcji, rozgrywaj膮cej si臋 w wielu malowniczych plenerach Dzikiego Zachodu. Fabu艂a jest ciekawa, postacie zr贸偶nicowane, a Indianie wyj膮tkowo nieust臋pliwi, broni膮cy swojego terytorium za wszelk膮 cen臋. Tytu艂owy bohater ceni swoje 偶ycie, nie szuka k艂opot贸w i jedyne czego potrzebuje to ko艅, by nie zab艂膮dzi膰 na pustyni i bro艅, by m贸c si臋 obroni膰 przed atakami ze strony Indian. G艂贸wny czarny charakter opr贸cz tych dw贸ch rzeczy potrzebuje do szcz臋艣cia pieni臋dzy lub z艂ota. Aby je zdoby膰 got贸w jest zabija膰. Jest w filmie tak偶e jego kobieca wersja - zuchwa艂a Meksykanka gotowa pozby膰 si臋 m臋偶a dla z艂otego kruszcu.
Tu nie ma miejsca na subtelno艣ci ani na poprawno艣膰 polityczn膮. Meksykanie i Indianie s膮 tu z艂em wcielonym i nale偶y si臋 ich wystrzega膰. Elsa Cardenas, kt贸ra w Olbrzymie zagra艂a Latynosk臋 budz膮c膮 wsp贸艂czucie z powodu dyskryminacji, tym razem przekonuj膮co zagra艂a z艂膮 i chciw膮 kobiet臋, nie zas艂uguj膮c膮 na szacunek. Niestety, jest to chyba jedyna dobrze odegrana posta膰, bo aktorstwo to zdecydowanie najs艂abszy element filmu. Nie przeszkadza jednak zbytnio w ogl膮daniu, a wszelkie nietrafione decyzje obsadowe wynikaj膮ce z ograniczonego bud偶etu rekompensuje tu sprawna realizacja, du偶o westernowej akcji oraz ciekawa fabu艂a, w kt贸rej zmie艣ci艂o si臋 mn贸stwo westernowych motyw贸w, miejsc akcji i zaludniaj膮cych Dziki Zach贸d zr贸偶nicowanych charakter贸w. Czeg贸偶 chcie膰 wi臋cej od klasycznego westernu? Film zyskuje tak偶e dzi臋ki atrakcyjnym, zapadaj膮cym w pami臋膰 tekstom, takim jak np: „On ci膮gle pod膮偶a na po艂udnie, jak g臋si jesieni膮” albo „Wsiadaj na konia i jed藕 st膮d jak najdalej. I nic ju偶 nie gadaj, bo im wi臋cej gadasz, tym d艂u偶ej jeste艣 w mie艣cie”. Albo „Ten Taggart sprawia wra偶enie cz艂owieka, kt贸ry chce do偶y膰 brzydkiej staro艣ci z reumatyzmem i brakiem z臋b贸w”. Ja dosta艂em znacznie wi臋cej ni偶 oczekiwa艂em po tym filmie. Taggart to bardzo solidna produkcja rozrywkowa.
teoretycznie, westerny nie s艂u偶膮 zaspokajaniu wybuja艂ych oczekiwa艅 ;-). Taggarta nie widzia艂em, ale po recenzji wnosz膮c, zdaje si臋 by膰 bardzo typowym obrazem. Swoj膮 drog膮, ciekawy zbieg okoliczno艣ci: w tym samym roku (64) powsta艂 Za gar艣膰 dolar贸w (czyli, wspomniany we wst臋pie spaghetti western) i zaczyna艂a si臋 dobra r臋ka Serio Leone.
OdpowiedzUsu艅Rok 1964 to w艂a艣nie taki rok prze艂omowy, p贸藕niej westerny ju偶 nie by艂y takie jak dawniej, a "Taggart" to idealne podsumowanie klasycznego okresu w historii westernu, bo sporo tu motyw贸w, za kt贸re fani westernu kochaj膮 ten gatunek.
OdpowiedzUsu艅