Subiektywny przegląd gwiazd starego kina. Nie ukrywam, że w wyborze aktorek uroda miała znaczenie, gdyż styl aktorstwa przez lata się zmieniał i trudno mi go oceniać. Bez wątpienia jednak wymienione tu aktorki posiadały oprócz urody także nieprzeciętny talent i osobowość oraz ekranową charyzmę, która sprawiała, że trudno było oderwać od nich wzrok, zaś pozostali aktorzy usuwali się w cień. Oglądając stare filmy można poznać wiele pięknych, eleganckich, uroczych i wytwornych dam, więc jest z czego wybierać. Ja wybrałem około 30 aktorek, z których znaczna większość jest idealnym dowodem na to, że talent i uroda czasem idą w parze. Kolejność alfabetyczna.
Znana ze swojego chropawego głosu aktorka, która po przefarbowaniu ciemnych włosów stała się blondynką. Ulubiona aktorka Franka Capry, zagrała w jego trzech filmach: Pan z milionami, Cieszmy się życiem i Pan Smith jedzie do Waszyngtonu. Debiutowała jeszcze w epoce kina niemego - u Johna Forda w Cameo Kirby. Po latach ponownie u Forda w komedii kryminalnej Całe miasto o tym mówi, lecz największą popularność zyskała występując we wspomnianych komediach Capry, najpierw u boku Gary'ego Coopera, potem Jamesa Stewarta. Udane były też jej role w westernach - wcieliła się w postać Calamity Jane w Niezwyciężonym Billu, potem zagrała nieustępliwą pionierkę w Arizonie, a kilkanaście lat później żonę farmera w Jeźdźcu znikąd. Także u boku Johna Wayne'a w westernowej komedii Dama ryzykuje. Jedyną nominację do Oscara otrzymała za rolę w komedii Wesoły sublokator. Wystąpiła również u Howarda Hawksa w melodramacie Tylko aniołowie mają skrzydła i Billy'ego Wildera w komedii romantycznej Sprawa zagraniczna.
---> Cieszmy się życiem
Sprawiająca wrażenie chłodnej i niedostępnej, aktorka zadebiutowała u boku Humphreya Bogarta w adaptacji powieści Ernesta Hemingwaya Mieć i nie mieć. Rok później Bogart był już jej mężem, po czym oboje stworzyli świetne kreacje w kolejnym filmie Howarda Hawksa Wielki sen, tym razem według powieści Raymonda Chandlera. To nie ostatni raz, gdy wystąpili razem na ekranie, lecz te dwa dzieła należą do najlepszych w karierach obojga małżonków. Lauren Bacall nie była aktorką zbyt docenianą przez krytyków, a na pierwszy Złoty Glob i pierwszą nominację do Oscara musiała czekać aż do 73-ego roku życia, zaś 12 lat później dostała Oscara za całokształt twórczości. Inne ciekawsze filmy, w jakich można ją zobaczyć to: Key Largo, Jak poślubić milionera, Pisane na wietrze, Samotna dziewczyna i seks, Morderstwo w Orient Ekspresie, Rewolwerowiec (gdzie ostatnią rolę zagrał John Wayne).
---> Bright Leaf. Tytoń, Mieć i nie mieć, Rewolwerowiec, Wielki sen
Aktorka z Pensylwanii, w której żyłach płynie krew polska i irlandzka. Utalentowana absolwentka Actors Studio, podobnie jak James Dean aktorskie wychowanie zawdzięcza Elii Kazanowi. Swoje jedyne nominacje do Oscara i BAFTA otrzymała za rolę w jego filmie Baby Doll wg scenariusza Tennessee Williamsa. Mniej więcej w tym samym czasie zagrała u boku Jamesa Deana w Olbrzymie. Była w nim córką Elizabeth Taylor, która, co ciekawe, jest od niej o rok młodsza. Pamiętne są jej role z westernów: pacyfistycznego Białego kanionu, historycznego Jak zdobyto Dziki Zachód i elegijnej Jesieni Czejenów. Ponadto rola świętej Weroniki w biblijnym widowisku Największa historia, jaką kiedykolwiek opowiedziano i kreacja Jean Harlow w biograficznym filmie poświęconym tej platynowej blondynce, gwieździe kina lat 30-tych. W następnych latach grała w Europie, najczęściej we Włoszech (m.in. Harem, Słodkie ciało Debory), kilkakrotnie u reżysera Umberto Lenziego (Orgasmo, Tak słodko i przewrotnie, Paranoja, Nóż z lodu). Poza tym, rola w hiszpańskim horrorze Czwarta pani Anderson i brytyjsko-hiszpańskim westernie Kapitan Apache.
---> Baby Doll, Carroll Baker, Biały kanion, Jak zdobyto Dziki Zachód, Jesień Czejenów, Olbrzym
Debiut filmowy w westernie 20 Mule Team. Już w pierwszej dekadzie kariery zdobyła Nagrodę Akademii za drugoplanową kreację w dramacie Ostrze brzytwy. Wystąpiła u Orsona Wellesa we Wspaniałości Ambersonów, Billy'ego Wildera w Pięciu grobach na drodze do Kairu, Josepha Mankiewicza we Wszystko o Ewie, Fritza Langa w Błękitnej gardenii, Alfreda Hitchcocka w Wyznaję. Także rola żony upartego faraona Ramzesa w widowisku biblijnym Dziesięcioro przykazań. Grała w filmach wojennych (Zanurzenie alarmowe, Pięciu zuchów), westernach (Droga do Yellow Sky, Niebezpieczne trio, Cimarron), także w dramatach, komediach i kryminałach.
---> Wspaniałość Ambersonów, Wszystko o Ewie, Wyznaję
Po zagraniu w kilku filmach w swojej rodzinnej Szwecji (np. Intermezzo) stała się pierwszoplanową hollywoodzką gwiazdą, nagrodzoną trzema Oscarami (za role w filmach Gasnący płomień, Anastazja i Morderstwo w Orient Ekspresie). Najważniejszym filmem w jej karierze okazał się melodramat Casablanca, gdzie stworzyła pamiętny duet z Humphreyem Bogartem. Wystąpiła w trzech filmach Alfreda Hitchcocka, z których najlepszy to Osławiona, gdzie zagrała u boku Cary'ego Granta (potem raz jeszcze wystąpiła z Grantem - w komedii Indiscreet). Ze słynnym szwedzkim reżyserem, Ingmarem Bergmanem, z którym nie była spokrewniona, współpracowała dopiero pod koniec kariery - przy filmie Jesienna sonata. Zagrała w nim, podobnie jak w swoim pierwszym ważnym filmie, Intermezzo - postać pianistki. Oprócz Szwecji i USA zdarzało jej się grać także we Włoszech (5 filmów Roberta Rosselliniego z pierwszej połowy lat 50-tych), we Francji (Helena i mężczyźni), w Wielkiej Brytanii (Morderstwo w Orient Ekspresie), w Niemczech (Jesienna sonata). W latach 40-tych grała Joannę d'Arc w sztuce Maxwella Andersona wystawionej na Broadwayu, potem także w wersji filmowej, która jednak nie odniosła sukcesu. Stała się bohaterką skandalu, gdy rozwiodła się po 13 latach małżeństwa, a potem poślubiła włoskiego reżysera Roberta Rosselliniego i przeniosła się do Włoch. Z tego związku urodziła się Isabella Rossellini, która, podobnie jak matka, została aktorką.
---> Casablanca, Osławiona, Urzeczona
JEAN ARTHUR
Znana ze swojego chropawego głosu aktorka, która po przefarbowaniu ciemnych włosów stała się blondynką. Ulubiona aktorka Franka Capry, zagrała w jego trzech filmach: Pan z milionami, Cieszmy się życiem i Pan Smith jedzie do Waszyngtonu. Debiutowała jeszcze w epoce kina niemego - u Johna Forda w Cameo Kirby. Po latach ponownie u Forda w komedii kryminalnej Całe miasto o tym mówi, lecz największą popularność zyskała występując we wspomnianych komediach Capry, najpierw u boku Gary'ego Coopera, potem Jamesa Stewarta. Udane były też jej role w westernach - wcieliła się w postać Calamity Jane w Niezwyciężonym Billu, potem zagrała nieustępliwą pionierkę w Arizonie, a kilkanaście lat później żonę farmera w Jeźdźcu znikąd. Także u boku Johna Wayne'a w westernowej komedii Dama ryzykuje. Jedyną nominację do Oscara otrzymała za rolę w komedii Wesoły sublokator. Wystąpiła również u Howarda Hawksa w melodramacie Tylko aniołowie mają skrzydła i Billy'ego Wildera w komedii romantycznej Sprawa zagraniczna.
---> Cieszmy się życiem
LAUREN BACALL
Sprawiająca wrażenie chłodnej i niedostępnej, aktorka zadebiutowała u boku Humphreya Bogarta w adaptacji powieści Ernesta Hemingwaya Mieć i nie mieć. Rok później Bogart był już jej mężem, po czym oboje stworzyli świetne kreacje w kolejnym filmie Howarda Hawksa Wielki sen, tym razem według powieści Raymonda Chandlera. To nie ostatni raz, gdy wystąpili razem na ekranie, lecz te dwa dzieła należą do najlepszych w karierach obojga małżonków. Lauren Bacall nie była aktorką zbyt docenianą przez krytyków, a na pierwszy Złoty Glob i pierwszą nominację do Oscara musiała czekać aż do 73-ego roku życia, zaś 12 lat później dostała Oscara za całokształt twórczości. Inne ciekawsze filmy, w jakich można ją zobaczyć to: Key Largo, Jak poślubić milionera, Pisane na wietrze, Samotna dziewczyna i seks, Morderstwo w Orient Ekspresie, Rewolwerowiec (gdzie ostatnią rolę zagrał John Wayne).
---> Bright Leaf. Tytoń, Mieć i nie mieć, Rewolwerowiec, Wielki sen
CARROLL BAKER
Aktorka z Pensylwanii, w której żyłach płynie krew polska i irlandzka. Utalentowana absolwentka Actors Studio, podobnie jak James Dean aktorskie wychowanie zawdzięcza Elii Kazanowi. Swoje jedyne nominacje do Oscara i BAFTA otrzymała za rolę w jego filmie Baby Doll wg scenariusza Tennessee Williamsa. Mniej więcej w tym samym czasie zagrała u boku Jamesa Deana w Olbrzymie. Była w nim córką Elizabeth Taylor, która, co ciekawe, jest od niej o rok młodsza. Pamiętne są jej role z westernów: pacyfistycznego Białego kanionu, historycznego Jak zdobyto Dziki Zachód i elegijnej Jesieni Czejenów. Ponadto rola świętej Weroniki w biblijnym widowisku Największa historia, jaką kiedykolwiek opowiedziano i kreacja Jean Harlow w biograficznym filmie poświęconym tej platynowej blondynce, gwieździe kina lat 30-tych. W następnych latach grała w Europie, najczęściej we Włoszech (m.in. Harem, Słodkie ciało Debory), kilkakrotnie u reżysera Umberto Lenziego (Orgasmo, Tak słodko i przewrotnie, Paranoja, Nóż z lodu). Poza tym, rola w hiszpańskim horrorze Czwarta pani Anderson i brytyjsko-hiszpańskim westernie Kapitan Apache.
---> Baby Doll, Carroll Baker, Biały kanion, Jak zdobyto Dziki Zachód, Jesień Czejenów, Olbrzym
ANNE BAXTER
Debiut filmowy w westernie 20 Mule Team. Już w pierwszej dekadzie kariery zdobyła Nagrodę Akademii za drugoplanową kreację w dramacie Ostrze brzytwy. Wystąpiła u Orsona Wellesa we Wspaniałości Ambersonów, Billy'ego Wildera w Pięciu grobach na drodze do Kairu, Josepha Mankiewicza we Wszystko o Ewie, Fritza Langa w Błękitnej gardenii, Alfreda Hitchcocka w Wyznaję. Także rola żony upartego faraona Ramzesa w widowisku biblijnym Dziesięcioro przykazań. Grała w filmach wojennych (Zanurzenie alarmowe, Pięciu zuchów), westernach (Droga do Yellow Sky, Niebezpieczne trio, Cimarron), także w dramatach, komediach i kryminałach.
---> Wspaniałość Ambersonów, Wszystko o Ewie, Wyznaję
INGRID BERGMAN
Po zagraniu w kilku filmach w swojej rodzinnej Szwecji (np. Intermezzo) stała się pierwszoplanową hollywoodzką gwiazdą, nagrodzoną trzema Oscarami (za role w filmach Gasnący płomień, Anastazja i Morderstwo w Orient Ekspresie). Najważniejszym filmem w jej karierze okazał się melodramat Casablanca, gdzie stworzyła pamiętny duet z Humphreyem Bogartem. Wystąpiła w trzech filmach Alfreda Hitchcocka, z których najlepszy to Osławiona, gdzie zagrała u boku Cary'ego Granta (potem raz jeszcze wystąpiła z Grantem - w komedii Indiscreet). Ze słynnym szwedzkim reżyserem, Ingmarem Bergmanem, z którym nie była spokrewniona, współpracowała dopiero pod koniec kariery - przy filmie Jesienna sonata. Zagrała w nim, podobnie jak w swoim pierwszym ważnym filmie, Intermezzo - postać pianistki. Oprócz Szwecji i USA zdarzało jej się grać także we Włoszech (5 filmów Roberta Rosselliniego z pierwszej połowy lat 50-tych), we Francji (Helena i mężczyźni), w Wielkiej Brytanii (Morderstwo w Orient Ekspresie), w Niemczech (Jesienna sonata). W latach 40-tych grała Joannę d'Arc w sztuce Maxwella Andersona wystawionej na Broadwayu, potem także w wersji filmowej, która jednak nie odniosła sukcesu. Stała się bohaterką skandalu, gdy rozwiodła się po 13 latach małżeństwa, a potem poślubiła włoskiego reżysera Roberta Rosselliniego i przeniosła się do Włoch. Z tego związku urodziła się Isabella Rossellini, która, podobnie jak matka, została aktorką.
---> Casablanca, Osławiona, Urzeczona
CLAUDIA CARDINALE

---> Dzień puszczyka, Fitzcarraldo, Lampart, Pewnego razu na Dzikim Zachodzie, Zawodowcy, Rocco i jego bracia
LINDA DARNELL
Ładna brunetka, ozdoba hollywoodzkich filmów z lat 40-tych. Pierwsza ważna rola w czarno-białym filmie przygodowym Znak Zorro. Zagrała w nim postać sympatycznej dziewczyny o imieniu Lolita. Wyróżniała się efektowną urodą, przez co obsadzana w egzotycznych rolach, takich jak w filmach Krew na piasku, Anna i król Syjamu. Wystąpiła w dwóch ambitnych westernach biograficznych Buffalo Bill i Miasto bezprawia oraz w komedii Zdarzyło się jutro. W adaptacji powieści Czechowa Summer Storm wcieliła się w postać Rosjanki. Pojawiała się również w mrocznych opowieściach kryminalnych, takich jak Upadły anioł i Hangover Square. Jedną z najciekawszych ról zagrała w dramacie kostiumowym Wieczna Amber, rozgrywającym się w XVII-wiecznej Anglii. Inne ciekawsze filmy z jej udziałem to dramaty Mury Jerycha, List do trzech żon i Bez wyjścia, filmy noir Trzynasty list i Noc bez snu, thrillery Druga szansa i Godzina Zero, a także filmy włoskie Kobiety wyklęte i Ostatnie pięć minut.
---> Miasto bezprawia, Znak Zorro
BETTE DAVIS
Niepokorna aktorka wielokrotnie zawieszana w pracy za odmowę przyjęcia roli. Zaciekle walczyła o ambitne, a nawet kontrowersyjne role, sprzeciwiając się decyzjom Warner Brothers. Grała intrygantki, kusicielki i znerwicowane stare panny, kobiety szalone, ale i pełne poświęcenia. W swoich czasach była jedną z najwybitniejszych aktorek Hollywood. W ciągu niespełna 30 lat kariery zdobyła 11 nominacji do Oscara i dwie statuetki - za Kusicielkę i Jezebel. Nie była uważana za aktorkę charyzmatyczną, ale te braki nadrabiała talentem i mistrzowskim warsztatem. Najwybitniejsze kreacje stworzyła w filmach Williama Wylera: Jezebel, List i Lisie gniazdo. Jej talent doceniono także w Europie - wyróżniono ją Pucharem Volpiego w Wenecji za role w Kidzie Galahadzie i Fordanserkach oraz nagrodą w Cannes za kreację we Wszystko o Ewie. Do końca życia występowała w filmach, ale jej ostatnia wybitna kreacja pochodzi z intrygującego dreszczowca z lat 60. Co się zdarzyło Baby Jane?
---> Wszystko o Ewie
OLIVIA DE HAVILLAND
Urodzona w Tokio aktorka z dużymi ambicjami. Można wyróżnić dwa okresy jej kariery aktorskiej. Pierwszy to lata 30., kiedy to była ozdobą filmów przygodowych z Errolem Flynnem, tj. Kapitan Blood, Szarża lekkiej brygady i Przygody Robin Hooda. Jej pierwsza ambitna rola to Melania Hamilton w słynnym melodramacie Przeminęło z wiatrem. W latach późniejszych bardzo starannie wybierała role, na co nie można było sobie pozwolić, gdyż kontrakt podpisany z wytwórnią Warner Bros. nie dawał jej żadnego wyboru. Sprawa skończyła się w sądzie i sąd przyznał rację aktorce. Jej upór i determinacja przyniosły oczekiwany efekt. W latach 1946-49 stworzyła 4 wybitne kreacje, zdobywając dwa Oscary. Zagrała odważną rolę umysłowo chorej kobiety w Siedlisku węży oraz m.in. przekonująco odegrała postacie sióstr-bliźniaczek w stylowym filmie noir Mroczne zwierciadło. W następnej dekadzie wcieliła się m.in. w tytułową tajemniczą postać w adaptacji powieści Daphne Du Maurier Moja kuzynka Rachela.
---> Kapitan Blood, Mroczne zwierciadło, Przeminęło z wiatrem, Przygody Robin Hooda, Umarli w butach
Zwróciła uwagę we francuskiej ekranizacji amerykańskiej sztuki Czarownice z Salem (wg Arthura Millera) i amerykańskiej adaptacji francuskiej literatury Witaj smutku (wg Francoise Sagan). Grała w filmach włoskich (np. Noc brawury, Miłość w Rzymie), ale jedna z jej najlepszych ról pochodzi z adaptacji Trzech muszkieterów (świetna kreacja złej hrabiny de Winter). U boku gwiazdora francuskiego kina Jeana Maraisa i słynnego komika Louisa de Funesa wystąpiła w sensacyjno-komediowej trylogii o Fantomasie, przebiegłym i nieuchwytnym złoczyńcy. Z innym francuskim gwiazdorem Alainem Delonem zagrała w komedii Słaba płeć.
---> Fantomas, Noc brawury, Trzej muszkieterowie (wersja 1961)
Nie dostała wymarzonej roli Scarlett O'Hary, zaangażowano wówczas Vivien Leigh, ale kilka lat po premierze Przeminęło z wiatrem zagrała równie charakterną, upartą i energiczną postać w przygodowym filmie Zdradzieckie skały u boku Johna Wayne'a. Jej najsłynniejsze role pochodzą z dwóch komedii Charliego Chaplina (przez 6 lat jej męża) - Dzisiejsze czasy i Dyktator. Podobnie jak wiele zdolnych i zbyt ładnych aktorek otrzymała tylko jedną nominację do Oscara - za postać drugoplanową w filmie wojennym Bohaterki Pacyfiku. Znajomość z Chaplinem spowodowała, że Paulette trafiła do pierwszej ligi Hollywood, wystąpiła m.in. w barwnych i efektownych filmach Cecila DeMille'a: Policja konna Północnego Zachodu, Zdradzieckie skały i Unconquered. Po rozwodzie z Chaplinem wyszła za Burgessa Mereditha (pamiętny jako trener Rocky'ego), z którym zagrała w Dzienniku pokojówki (do którego Meredith napisał także scenariusz). Czterokrotnie u boku Raya Millanda (m.in. wspomniany film DeMille'a Zdradzieckie skały).
---> Dzisiejsze czasy, Dyktator, Zdradzieckie skały (tutaj i tutaj)
Hiszpańsko-irlandzkiego pochodzenia aktorka Margarita Carmen Cansino po przyjęciu artystycznego pseudonimu Rita Hayworth stała się gwiazdą wytwórni Columbia i symbolem seksu w kinie lat 40-tych. Zanim stała się pierwszoplanową gwiazdą występowała w takich filmach jak Tylko aniołowie mają skrzydła, Rudowłosa i Krew na piasku. Nie była piosenkarką, lecz umiała tańczyć, została więc partnerką Freda Astaira w Marzeniach o karierze i Gene'a Kelly'ego w Modelce. Ale jej najsłynniejsze numery taneczne to występy solowe w filmie Gilda, w którym zagrała słynną rolę tytułową i tańczyła do piosenek Amado Mio i Put the Blame on Mame. Jej głos został wówczas zdubbingowany przez Anitę Ellis, lecz seksowne zdejmowanie rękawiczki w wykonaniu Rity do tej drugiej piosenki sprawiło, że aktorka trafiła do wyobraźni widzów. Jednak Gilda to nie tylko symbol erotyzmu, ale być może jedyna rola Rity, w której aktorka zaprezentowała prawdziwe aktorstwo. Do kolejnej roli, damy z Szanghaju w filmie swojego męża Orsona Wellesa, obcięła włosy i przefarbowała na blond, ale to poświęcenie się nie opłaciło - film poniósł finansową porażkę i zniszczył karierę Rity Hayworth. W następnej dekadzie zagrała m.in. w mało znaczących filmach przygodowych Ogień pod pokładem i W drodze do Cordury.
---> Gilda, Dama z Szanghaju
---> Kapitan Blood, Mroczne zwierciadło, Przeminęło z wiatrem, Przygody Robin Hooda, Umarli w butach
MYLENE DEMONGEOT
Zwróciła uwagę we francuskiej ekranizacji amerykańskiej sztuki Czarownice z Salem (wg Arthura Millera) i amerykańskiej adaptacji francuskiej literatury Witaj smutku (wg Francoise Sagan). Grała w filmach włoskich (np. Noc brawury, Miłość w Rzymie), ale jedna z jej najlepszych ról pochodzi z adaptacji Trzech muszkieterów (świetna kreacja złej hrabiny de Winter). U boku gwiazdora francuskiego kina Jeana Maraisa i słynnego komika Louisa de Funesa wystąpiła w sensacyjno-komediowej trylogii o Fantomasie, przebiegłym i nieuchwytnym złoczyńcy. Z innym francuskim gwiazdorem Alainem Delonem zagrała w komedii Słaba płeć.
---> Fantomas, Noc brawury, Trzej muszkieterowie (wersja 1961)
PAULETTE GODDARD

---> Dzisiejsze czasy, Dyktator, Zdradzieckie skały (tutaj i tutaj)
RITA HAYWORTH
Hiszpańsko-irlandzkiego pochodzenia aktorka Margarita Carmen Cansino po przyjęciu artystycznego pseudonimu Rita Hayworth stała się gwiazdą wytwórni Columbia i symbolem seksu w kinie lat 40-tych. Zanim stała się pierwszoplanową gwiazdą występowała w takich filmach jak Tylko aniołowie mają skrzydła, Rudowłosa i Krew na piasku. Nie była piosenkarką, lecz umiała tańczyć, została więc partnerką Freda Astaira w Marzeniach o karierze i Gene'a Kelly'ego w Modelce. Ale jej najsłynniejsze numery taneczne to występy solowe w filmie Gilda, w którym zagrała słynną rolę tytułową i tańczyła do piosenek Amado Mio i Put the Blame on Mame. Jej głos został wówczas zdubbingowany przez Anitę Ellis, lecz seksowne zdejmowanie rękawiczki w wykonaniu Rity do tej drugiej piosenki sprawiło, że aktorka trafiła do wyobraźni widzów. Jednak Gilda to nie tylko symbol erotyzmu, ale być może jedyna rola Rity, w której aktorka zaprezentowała prawdziwe aktorstwo. Do kolejnej roli, damy z Szanghaju w filmie swojego męża Orsona Wellesa, obcięła włosy i przefarbowała na blond, ale to poświęcenie się nie opłaciło - film poniósł finansową porażkę i zniszczył karierę Rity Hayworth. W następnej dekadzie zagrała m.in. w mało znaczących filmach przygodowych Ogień pod pokładem i W drodze do Cordury.
---> Gilda, Dama z Szanghaju
AUDREY HEPBURN
Jest taka sportowa zasada, że na początku nie należy pokazywać wszystkich swoich atutów, by w decydującym momencie wszystkich zaskoczyć. Jednak Audrey Hepburn już w pierwszej głównej roli, w Rzymskich wakacjach, pokazała, że tkwi w niej ogromny potencjał i zdobyła zasłużonego Oscara. Ustawiła sobie poprzeczkę bardzo wysoko, ale ją przeskoczyła. Mimo że drugiego Oscara już nie dostała zagrała wiele wspaniałych ról, które długo pozostaną w pamięci widzów. Aktorka solidnie przykładała się do każdej roli. Świetnie radziła sobie w rolach komediowych, romantycznych, dramatycznych. Doskonale wyglądała zarówno w kostiumie z epoki, jak kreacjach współczesnych. Wiedziała, że warunki fizyczne nie pozwolą jej wiarygodnie wypaść w roli czarnego charakteru, grała więc wyłącznie role pozytywne, tym bardziej zaskakująca jest różnorodność tych ról. Księżniczka w Rzymskich wakacjach, nieśmiała córka szofera w Sabrinie, urocza tołstojowska bohaterka w Wojnie i pokoju, prześladowana Indianka w Nie do przebaczenia, marząca o bogactwie dziewczyna w Śniadaniu u Tiffany'ego, kobieta wplątana w aferę szpiegowską w Szaradzie. W każdej z tych ról aktorka jest wiarygodna. Być może jednak najlepszą jej rolą jest postać niewidomej kobiety, dla której własny dom okazuje się pułapką w pełnym napięcia thrillerze Doczekać zmroku. Zaskoczeniem była jej rola u boku Seana Connery'ego w romantycznym Powrocie Robin Hooda.
---> Audrey Hepburn, Doczekać zmroku, Dwoje na drodze, Szarada, Śniadanie u Tiffany'ego
---> Audrey Hepburn, Doczekać zmroku, Dwoje na drodze, Szarada, Śniadanie u Tiffany'ego
KATHARINE HEPBURN

---> Afrykańska królowa, Drapieżne maleństwo
GRACE KELLY

---> W samo południe, Filmy Alfreda Hitchcocka
SYLVA KOSCINA

---> Sylva Koscina, Bitwa nad Neretwą, Człowiek w żelaznej masce, Gniazdo szerszeni, La mala ordina, Wyjątkowo upalny czerwiec
JANET LEIGH
Aktorka, która często usuwa się w cień, będąc tylko ozdobą barwnych widowisk i partnerką twardych mężczyzn. Pamiętną rolę silnej, nieokiełznanej dziewczyny zagrała w westernie Naga ostroga, w którym najpierw pomagała przestępcy, poszukiwanemu listem gończym, potem zaś zwróciła się w stronę chciwego, ale w głębi duszy dobrego, łowcy nagród. Pięknie wyglądała w arystokratycznych rolach w widowiskach kostiumowych, takich jak: Scaramouche i Niezłomny wiking. Zaś zwieńczeniem tego okresu była rola księżniczki, o którą walczą rozbójnik i niewolnik w znakomitym filmie historyczno-przygodowym Wikingowie. Jednak najlepszą kreację stworzyła w Psychozie Hitchcocka. Rola ofiary morderstwa w tym filmie przyniosła jej nagrodę Złoty Glob i nominację do Oscara (oba wyróżnienia jedyne w karierze). Można jeszcze wyróżnić postać radzieckiego pilota, w którego wcieliła się w filmie Pilot odrzutowców (wystąpiła w nim u boku Johna Wayne'a) oraz postać żony Meksykanina w filmie Orsona Wellesa Dotyk zła. Z późniejszego okresu warto zwrócić uwagę na epizod serialu Columbo (5x01: Forgotten Lady), w którym zaskoczyła rolą morderczyni.
---> Akt przemocy, Dotyk zła, Naga ostroga, Przeżyliśmy wojnę, Psychoza, Scaramouche, Wikingowie
VIVIEN LEIGH
---> Przeminęło z wiatrem
ELSA MARTINELLI
Już na samym starcie została doceniona na ważnym festiwalu filmowym - zdobyła nagrodę aktorską w Berlinie za rolę tytułową w komedii Donatella. Wcześniej jednak zaliczyła występ u boku Kirka Douglasa w westernie Indiański wojownik. Nie zagrała wprawdzie takiej roli, która przeszłaby do legendy i wspominana byłaby przez współczesnych widzów, ale kilka jej ról godnych jest zapamiętania. Na przykład w czarno-białym, włoskim moralitecie Noc brawury i barwnej, francuskiej przygodówce Serce i szpada. Potem wyjechała do Tanzanii na plan amerykańskiego filmu przygodowego pt. Hatari!, w którym gwiazdą był John Wayne. Także w komedii wojennej Gołąb, który ocalił Rzym, w Procesie według Franza Kafki (w reżyserii Orsona Wellesa), w nudnej psychodramie Z życia VIP'ów oraz m.in. w thrillerze Lucia Fulciego Una sull'altra.
---> Hatari!, Serce i szpada, Noc brawury
Wzbudzająca sympatię aktorka pojawiająca się często w egzotycznych filmach przygodowych o wiele mówiących tytułach: Księżniczka i pirat, Płomień i strzała, Ryszard Lwie Serce i Krzyżowcy, Congo Crossing. Pasowała zarówno do ról dumnych, pełnych godności arystokratek jak i nieposkromionych awanturnic. Kilkakrotnie w westernach, dzisiaj już zapomnianych: The Proud Ones, Great Day in the Morning, The Big Land, Fort Dobbs, The Tall Stranger, Westbound. Występowała w komediach (Sekretne życie Waltera Mitty) i musicalach (A Song Is Born), rzadko u wybitnych reżyserów (najwybitniejszy film z jej udziałem to dramat Najlepsze lata naszego życia Williama Wylera). Zagrała Kleopatrę w nieudanej i nudnej Historii ludzkości. Czterokrotnie współpracowała z mistrzem scen plenerowych Raoulem Walshem: Terytorium Colorado, Biały żar, Kapitan Hornblower, Na granicy życia i śmierci.
---> Biała gorączka, Kapitan Hornblower, Na granicy życia i śmierci, Najlepsze lata naszego życia , Płomień i strzała, Terytorium Colorado
Jedna z najbardziej znanych aktorek westernów, wystąpiła w takich filmach jak Szarża nad rzeką Feather i Wichita, najlepsze rezultaty osiągając we współpracy z Johnem Fordem i Johnem Wayne'em. Mowa o nietypowych westernach Poszukiwacze i Człowiek, który zabił Liberty Valance'a. Niezłe role trafiły się jej w znakomitych kryminałach Alfreda Hitchcocka: Niewłaściwy człowiek i Psychoza. Można ją zobaczyć również w filmie przygodowym Ukryta dżungla Tarzana, w dramatach Jesienne liście, Boczna ulica i Sierżant Ryker, filmach kryminalnych 23 kroki do Baker Street i Historia FBI, dramacie wojennym Jowanka i inne, czarnej komedii Duchy rozrabiają, a także w filmie o strażakach Ujarzmić piekło, w którym ponownie spotkała się z Johnem Wayne'em. Wielokrotnie w familijnych produkcjach Disneya, m.in. Za mną, chłopcy! i Dziki kraj. Często w serialach telewizyjnych, np. rola morderczyni w serialu Columbo (3x01: Lovely But Lethal).
---> Poszukiwacze, Człowiek, który zabił Liberty Valance'a, Niewłaściwy człowiek i Psychoza
---> Hatari!, Serce i szpada, Noc brawury
VIRGINIA MAYO
Wzbudzająca sympatię aktorka pojawiająca się często w egzotycznych filmach przygodowych o wiele mówiących tytułach: Księżniczka i pirat, Płomień i strzała, Ryszard Lwie Serce i Krzyżowcy, Congo Crossing. Pasowała zarówno do ról dumnych, pełnych godności arystokratek jak i nieposkromionych awanturnic. Kilkakrotnie w westernach, dzisiaj już zapomnianych: The Proud Ones, Great Day in the Morning, The Big Land, Fort Dobbs, The Tall Stranger, Westbound. Występowała w komediach (Sekretne życie Waltera Mitty) i musicalach (A Song Is Born), rzadko u wybitnych reżyserów (najwybitniejszy film z jej udziałem to dramat Najlepsze lata naszego życia Williama Wylera). Zagrała Kleopatrę w nieudanej i nudnej Historii ludzkości. Czterokrotnie współpracowała z mistrzem scen plenerowych Raoulem Walshem: Terytorium Colorado, Biały żar, Kapitan Hornblower, Na granicy życia i śmierci.
---> Biała gorączka, Kapitan Hornblower, Na granicy życia i śmierci, Najlepsze lata naszego życia , Płomień i strzała, Terytorium Colorado
VERA MILES
Jedna z najbardziej znanych aktorek westernów, wystąpiła w takich filmach jak Szarża nad rzeką Feather i Wichita, najlepsze rezultaty osiągając we współpracy z Johnem Fordem i Johnem Wayne'em. Mowa o nietypowych westernach Poszukiwacze i Człowiek, który zabił Liberty Valance'a. Niezłe role trafiły się jej w znakomitych kryminałach Alfreda Hitchcocka: Niewłaściwy człowiek i Psychoza. Można ją zobaczyć również w filmie przygodowym Ukryta dżungla Tarzana, w dramatach Jesienne liście, Boczna ulica i Sierżant Ryker, filmach kryminalnych 23 kroki do Baker Street i Historia FBI, dramacie wojennym Jowanka i inne, czarnej komedii Duchy rozrabiają, a także w filmie o strażakach Ujarzmić piekło, w którym ponownie spotkała się z Johnem Wayne'em. Wielokrotnie w familijnych produkcjach Disneya, m.in. Za mną, chłopcy! i Dziki kraj. Często w serialach telewizyjnych, np. rola morderczyni w serialu Columbo (3x01: Lovely But Lethal).
---> Poszukiwacze, Człowiek, który zabił Liberty Valance'a, Niewłaściwy człowiek i Psychoza
MARILYN MONROE

---> Asfaltowa dżungla, Na krawędzi, Niagara, Proszę nie pukać, Pół żartem, pół serio, Skłóceni z życiem, Wszystko o Ewie; Mój tydzień z Marilyn
MAUREEN O'SULLIVAN
Pochodząca z Irlandii ciemnowłosa piękność. Zasłynęła z roli Angielki o imieniu Jane, partnerki „króla dżungli” z sześciu filmów o Tarzanie, realizowanych w latach 1932-42. Na wyróżnienie zasługują dwie pierwsze części cyklu Człowiek małpa i Miłość Tarzana. Występowała na drugim planie w niewymagających rolach jako atrakcyjny dodatek: w komedii kryminalnej W pogoni za cieniem i jako tło dla zwariowanych wyczynów braci Marx w Dniu na wyścigach. Okazjonalnie w melodramatach kostiumowych i adaptacjach klasycznej literatury (np. Anna Karenina, Duma i uprzedzenie). Można ją także zobaczyć w przedwojennym horrorze science fiction pod tytułem Diabelska lalka. Po latach przerwy powróciła na ekran w filmie swojego męża Johna Farrowa The Big Clock. Znana również jako matka aktorki Mii Farrow.
---> W pogoni za cieniem
ELEANOR PARKER
Aktorka zapomniana, która przez krótki okres czasu była cenioną i popularną gwiazdą Hollywood. Nazywana „kobietą o tysiącu twarzy”, co jednoznacznie wskazuje na jej wszechstronny talent aktorski. Grała na zmianę od filmów klasy B do produkcji głównego nurtu. Przełomem w karierze była główna rola w dramacie kryminalnym Uwięziona, za który otrzymała nagrodę aktorską na festiwalu w Wenecji i nominację do Oscara. Kolejnymi nominacjami mogła się pochwalić za role w filmach: Opowieść o detektywie, w którym partnerowała Kirkowi Douglasowi oraz Przerwana melodia, gdzie zagrała śpiewaczkę operową. Do jej ambitniejszych ról należy również występ u boku Franka Sinatry w Złotorękim - dramacie podejmującym temat uzależnienia od narkotyków. Kilkakrotnie występowała w typowo rozrywkowych filmach przygodowych: Scaramouche, Naga dżungla, Dolina królów. Także w westernach: Ucieczka z Fortu Bravo, Moje miejsce na ziemi, Król i cztery damy. Najbardziej jest kojarzona z rolą baronowej w Dźwiękach muzyki. Ostatnią wielką kreację stworzyła w mało popularnym i dziś już zapomnianym thrillerze Kocie oko.
---> Eleanor Parker, Kocie oko, Uwięziona
LEE REMICK
Urzekająca i seksowna aktorka o błękitnych oczach, która po nauce aktorstwa na kilku uczelniach oczarowała widzów dojrzałymi kreacjami w ambitnych i prowokujących dramatach, takich jak Anatomia morderstwa oraz Dni wina i róż, a także w produkcjach nieco lżejszych w klimacie. W Anatomii morderstwa zagrała rzekomą ofiarę gwałtu i żonę mordercy, próbującego udowodnić przed sądem niepoczytalność, natomiast w Dniach wina i róż wcieliła się w postać alkoholiczki, zdobywając za tę rolę jedyną w karierze nominację do Oscara. Zaskoczyła talentem komediowym w zabawnym westernie Na szlaku Alleluja, jednak rzadko miała okazję zabłysnąć w naprawdę ciekawej roli. Często jako partnerka znanych aktorów pozostawała w ich cieniu - jednym z wyjątków jest wspomniana rola alkoholiczki w Dniach wina i róż, zagrała ją fenomenalnie. Będąc po 40-ce wystąpiła w horrorze Omen u boku Gregory'ego Pecka, później zaś w filmie sensacyjnym Telefon z udziałem Charlesa Bronsona. Znakomita, wszechstronna aktorka, sprawdzająca się zarówno w filmach ambitnych jak i rozrywkowych.
---> Długie, gorące lato, Dni wina i róż, Omen, Telefon
DEBBIE REYNOLDS
Pierwszą ważną rolę zagrała w komedii muzycznej Three Little Words, za którą zdobyła nominację do Złotego Globu w kategorii 'najbardziej obiecujący debiut'. Chociaż miała piękny głos i potrafiła śpiewać to jednak w tym filmie nie śpiewała swoim głosem (została zdubbingowana przez Helen Kane). Podobnie było z jej pierwszą główną rolą - Kathy Selden w musicalu wszech czasów, Deszczowa piosenka. Tylko że w tym filmie większość piosenek śpiewała własnym głosem, ale w jednej została zdubbingowana przez Betty Noyes. Miała też problem z wykonaniem partii tanecznych, ale te braki nadrobiła naturalnym wdziękiem oraz talentem komediowym i wokalnym. W następnych latach grała sympatyczne postacie „dziewczyn z sąsiedztwa” w komediach i musicalach, świetnie wypadła także w spektakularnym westernie Jak zdobyto Dziki Zachód, w którym wykonała kilka piosenek, m.in. Home in the Meadow do słynnej angielskiej piosenki ludowej Greensleeves. Słynny przebój Tammy zaśpiewała w filmie Tammy and the Bachelor, gdzie wystąpiła u boku młodego Leslie'ego Nielsena. Popisową kreację energicznej tytułowej bohaterki zagrała w filmie Niezatapialna Molly Brown (jedyna w karierze nominacja do Oscara). Także udana była jej rola na drugim planie w dramacie Kosztowny związek.
---> Deszczowa piosenka, Jak zdobyto Dziki Zachód
Subtelna blondynka o wyglądzie sympatycznej, godnej zaufania dziewczyny. Takie role zagrała w dwóch znakomitych, intrygujących thrillerach szpiegowskich: Północ, północny zachód Alfreda Hitchcocka i 36 godzin George'a Seatona. W obu filmach najpierw działała na szkodę głównego bohatera, by potem ryzykując życie pomóc mężczyźnie, który zaczyna gubić się w sieci intryg i kłamstw. Jedynego Oscara i jedyną nominację do tej nagrody otrzymała już za swój debiut - drugoplanową rolę w dramacie Elii Kazana Na nabrzeżach. Nie wykorzystano jednak w pełni talentu tej zdolnej aktorki. Często występowała w niepozbawionych nudy dramatach, które już się nieco zestarzały i na współczesnych widzach nie robią wrażenia: Na nabrzeżach, W poszukiwaniu deszczowego drzewa, Exodus, Wszystkie mu ulegają, Grand Prix. Najlepsze filmy z jej udziałem to wspomniane ciekawe produkcje sensacyjne o agentach Północ, północny zachód i 36 godzin oraz dramat o kierowcach Formuły 1 pt. Grand Prix.
---> 36 godzin, Grand Prix, Na nabrzeżach, Północ północny zachód
---> Deszczowa piosenka, Jak zdobyto Dziki Zachód
EVA MARIE SAINT
Subtelna blondynka o wyglądzie sympatycznej, godnej zaufania dziewczyny. Takie role zagrała w dwóch znakomitych, intrygujących thrillerach szpiegowskich: Północ, północny zachód Alfreda Hitchcocka i 36 godzin George'a Seatona. W obu filmach najpierw działała na szkodę głównego bohatera, by potem ryzykując życie pomóc mężczyźnie, który zaczyna gubić się w sieci intryg i kłamstw. Jedynego Oscara i jedyną nominację do tej nagrody otrzymała już za swój debiut - drugoplanową rolę w dramacie Elii Kazana Na nabrzeżach. Nie wykorzystano jednak w pełni talentu tej zdolnej aktorki. Często występowała w niepozbawionych nudy dramatach, które już się nieco zestarzały i na współczesnych widzach nie robią wrażenia: Na nabrzeżach, W poszukiwaniu deszczowego drzewa, Exodus, Wszystkie mu ulegają, Grand Prix. Najlepsze filmy z jej udziałem to wspomniane ciekawe produkcje sensacyjne o agentach Północ, północny zachód i 36 godzin oraz dramat o kierowcach Formuły 1 pt. Grand Prix.
---> 36 godzin, Grand Prix, Na nabrzeżach, Północ północny zachód
ROMY SCHNEIDER
Zanim podbiła Europę stała się popularna w rodzinnej Austrii dzięki roli cesarzowej Elżbiety Bawarskiej zwanej Sissi w trzech zabawnych i sentymentalnych heimat-filmach z lat 50. Potem chciała się uwolnić od tej banalnej roli, przyjmowała więc role bardziej skomplikowane i kontrowersyjne. Po latach niepowodzeń i nieudanych próbach zrobienia kariery w Hollywood odnalazła się w kinie francuskim. Zapowiedzią jej przyszłych sukcesów była rola w filmie Basen, gdzie zagrała z Alainem Delonem. Od Okruchów życia stale pracowała z reżyserem Claudem Sautetem. Pierwszą ważną nagrodę (Cezar) zdobyła za rolę w filmie Andrzeja Żuławskiego Najważniejsze to kochać. W Ludwigu Viscontiego powróciła do postaci Elżbiety Bawarskiej, ale zagrała ją inaczej, bardziej dojrzale, niż w austriackiej trylogii o Sissi.
---> Stara strzelba
---> Stara strzelba
ELIZABETH TAYLOR
Aktorką była od dziecka i przed ukończeniem 30-ki stworzyła szereg genialnych ról. Nie unikała produkcji rozrywkowych, zagrała m.in. postać Żydówki w filmie przygodowym Ivanhoe, w którym rywalizowała o mężczyznę z siostrą Olivii de Havilland, Joan Fontaine. Mimo iż była ładniejsza od Joan to musiała przegrać tę rywalizację. Rola w Olbrzymie była zapowiedzią jej przyszłych, ambitniejszych kreacji aktorskich. Potwierdzeniem jej umiejętności były 4 nominacje do Oscara w ciągu czterech lat (1957-60). Mocna kreacja w kontrowersyjnym filmie Nagle, zeszłego lata musiała wprawić w zdumienie nie tylko widzów, ale pewnie także partnerującą jej Katharine Hepburn. Jednak najlepszym jej filmem z tamtego okresu jest kameralny dramat o zakłamaniu Kotka na gorącym blaszanym dachu, gdzie zagrała u boku Paula Newmana. W następnych latach była bardziej znana z romansu z Richardem Burtonem niż z aktorstwa, mimo że nadal bardzo często grała w filmach. Kleopatra z 1963 roku to tylko scenografia i kostiumy, i nawet tak utalentowana i ceniona aktorka jak Elizabeth Taylor miała problem, by wybić się na pierwszy plan, mimo iż grała przecież główną rolę. Udało jej się zagrać jeszcze jedną wybitną kreację w Kto się boi Virginii Woolf? Następne dekady nie były dla niej zbyt udane - trafiały się jej przeciętne filmy, a nawet jeśli film był dobry to popadł w zapomnienie. Ostatnie dobre role dał jej Franco Zeffirelli - tytułowa kreacja w szekspirowskiej komedii Poskromienie złośnicy i rola divy operowej w Młodym Toscaninim. Za jedną z ostatnich ról (we Flintstonach) zdobyła nominację do Złotej Maliny, co było dla niej sygnałem, że zabrnęła w ślepą uliczkę i nie zostanie zapamiętana tak dobrze jak np. Audrey Hepburn, która wiedziała, kiedy się wycofać.
---> Kleopatra, Kotka na gorącym blaszanym dachu, Kto się boi Virginii Woolf?, Olbrzym
Zadebiutowała u boku Henry'ego Fondy w westernie Powrót Franka Jamesa, ale jej gra aktorska nie spodobała się krytykom. Pierwsze ważne role już rok po debiucie - w Drodze tytoniowej i Kasynie w Szanghaju. Częściej zachwycała urodą niż aktorskim talentem, np. w przygodowym filmie Son of Fury. Zanim przeszła załamanie nerwowe z powodu licznych kłopotów w życiu prywatnym, uważana była za aktorkę, która potrafi stworzyć świetną kreację, gdy zostanie dobrze poprowadzona przez reżysera. Jedyną oscarową nominację zdobyła za rolę w filmie Zostaw ją niebiosom, w którym wcieliła się w postać egoistki mającej problemy z psychiką. Jej atrakcyjny lecz niepokojący wygląd sprawdzał się zarówno w melodramatach (Dragonwyck, Duch i pani Muir) jak i czarnych kryminałach (Laura, Noc i miasto). Najczęściej angażował ją Otto Preminger (Laura, Wir, Na krawędzi prawa, Burza nad Waszyngtonem).
---> Duch i pani Muir, Laura, Na krawędzi prawa, Zostaw ją niebiosom
---> Kleopatra, Kotka na gorącym blaszanym dachu, Kto się boi Virginii Woolf?, Olbrzym
GENE TIERNEY
Zadebiutowała u boku Henry'ego Fondy w westernie Powrót Franka Jamesa, ale jej gra aktorska nie spodobała się krytykom. Pierwsze ważne role już rok po debiucie - w Drodze tytoniowej i Kasynie w Szanghaju. Częściej zachwycała urodą niż aktorskim talentem, np. w przygodowym filmie Son of Fury. Zanim przeszła załamanie nerwowe z powodu licznych kłopotów w życiu prywatnym, uważana była za aktorkę, która potrafi stworzyć świetną kreację, gdy zostanie dobrze poprowadzona przez reżysera. Jedyną oscarową nominację zdobyła za rolę w filmie Zostaw ją niebiosom, w którym wcieliła się w postać egoistki mającej problemy z psychiką. Jej atrakcyjny lecz niepokojący wygląd sprawdzał się zarówno w melodramatach (Dragonwyck, Duch i pani Muir) jak i czarnych kryminałach (Laura, Noc i miasto). Najczęściej angażował ją Otto Preminger (Laura, Wir, Na krawędzi prawa, Burza nad Waszyngtonem).
---> Duch i pani Muir, Laura, Na krawędzi prawa, Zostaw ją niebiosom
LANA TURNER
Mając 20 lat zagrała dziewczynę gangstera w filmie Johnny Eager - za ten film Oscara dostał aktor drugoplanowy Van Heflin, ale Lana Turner też została zapamiętana. Świetnie sprawdzała się w rolach zimnych i inteligentnych blondynek, które zakochują się w nieodpowiednich facetach. Jej szczytowym osiągnięciem była rola femme fatale w filmie noir Listonosz dzwoni zawsze dwa razy. W stylu femme fatale była także kreacja milady de Winter w Trzech muszkieterach (wersja z 1948 roku). Niestety podejmowała się także najgłupszego zadania aktorskiego, jakim jest udawanie, że się umie śpiewać - w musicalach była więc dubbingowana. Czterokrotnie u boku Clarka Gable'a (m.in. Betrayed), stworzyła duet z Johnem Wayne'em w filmie wojennym Morski pościg, często trafiała na mało ciekawe produkcje. Dobrze się czuła w romansach takich jak Peyton Place (jedyna nominacja do Oscara), gorzej w komediach. W komedii Bachelor in Paradise miała 40 lat i nadal wyglądała pięknie, ale jak na rolę komediową była to rola zagrana zbyt sztywno (może z wyjątkiem sceny tańca po kilku drinkach). Role dramatyczne grała w sposób niewyszukany i minimalistyczny, przez co była przyćmiewana przez innych aktorów, czego najlepszym przykładem jest The Bad and the Beautiful z Kirkiem Douglasem. Mimo to nie można powiedzieć, aby zagrała źle, chociaż na Oscara to było jednak za mało. W Lanie Turner kochało się dwóch odtwórców ról Jamesa Bonda: Roger Moore w filmie kostiumowym Diane i Sean Connery w dramacie Another Time, Another Place.
---> Listonosz dzwoni zawsze dwa razy, Trzej muszkieterowie (wersja 1948)
Już za pierwsze role filmowe nominowana do Oscara (Lisie gniazdo, Duma Jankesów), Nagrodą Akademii wyróżniona już w drugim roku ekranowych występów (Pani Miniver). Bardzo dobra kreacja w świetnym filmie Hitchcocka Cień wątpliwości. Talent dramatyczny potwierdziła w filmie Najlepsze lata naszego życia. Jej najlepsze lata kariery filmowej przypadają na okres II wojny światowej. Potem już sporadycznie odnosiła sukcesy, była m.in. partnerką Marlona Brando w jego pierwszej roli filmowej - w Pokłosiu wojny. Można ją zobaczyć w dramacie kryminalnym Stalowa pułapka oraz m.in. w westernach Ścigany i Kocie ślady.
---> Cień wątpliwości, Najlepsze lata naszego życia, Ścigany
Pierwsza ważna rola w Straconym weekendzie, kolejna w Roczniaku, za który została nominowana do Nagrody Akademii. Upragnioną statuetkę (a także Złoty Glob) otrzymała za postać głuchoniemej ofiary gwałtu w filmie Johnny Belinda. Wystąpiła w Tremie Hitchcocka, kilkakrotnie pojawiała się w melodramatach, np. w filmach Douglasa Sirka Wspaniała obsesja i Wszystko, na co niebo zezwala. Brała też udział w komediach, np. Magiczne miasto i Żona dla marynarza. Poza tym w westernie Cheyenne oraz m.in. w ekranizacji sztuki Tennessee Williamsa Szklana menażeria. W komedii muzycznej Here Comes the Groom wspólnie z Bingiem Crosbym zaśpiewała nagrodzoną Oscarem piosenkę In the Cool, Cool, Cool of the Evening. Ciekawym podsumowaniem jej aktorskiej kariery okazała się postać despotycznej ciotki w familijnym, disneyowskim filmie Pollyanna. W latach 40-tych była żoną Ronalda Reagana, ówczesnego aktora i późniejszego prezydenta USA.
---> Stracony weekend, Trema
Znana jako „meksykańska złośnica”, aktorka posiadająca talent komediowy, niesamowity urok i ognisty temperament. Po zagraniu dziewczyny z gór w niemym filmie przygodowym The Gaucho stała się rozchwytywaną aktorką angażowaną do ról bardzo zróżnicowanych. Występowała w westernach (Pieśń żywiołów, Mąż Indianki), melodramatach (Hell Harbor), musicalach (Nenita, kwiat Hawany), także w szokującej jak na lata 30-te opowieści pt. Kongo. No i przede wszystkim w komediach - najpierw w pamiętnym epizodzie u boku Flipa i Flapa w Hollywood Party, gdzie zagrał też Jimmy Durante, jej ekranowy partner z komedii Palooka i Strictly Dynamite. W latach 1939-43 grała swoją życiową rolę, ognistą piosenkarkę Carmelitę, w serii 8 komedii o wspólnym tytule Meksykańska złośnica (pierwszy film cyklu zatytułowano jednak Dziewczyna z Meksyku). Przed swoją samobójczą śmiercią zdążyła jeszcze zagrać tytułową rolę w dramacie Nana według powieści Emila Zoli. W swoim krótkim życiu pokazała wszechstronny talent - potrafiła śpiewać, tańczyć oraz zagrać z subtelnością i humorem postacie nieco szalone i egzotyczne o wyjątkowej charyzmie i sympatycznej osobowości.
---> Listonosz dzwoni zawsze dwa razy, Trzej muszkieterowie (wersja 1948)
TERESA WRIGHT
Już za pierwsze role filmowe nominowana do Oscara (Lisie gniazdo, Duma Jankesów), Nagrodą Akademii wyróżniona już w drugim roku ekranowych występów (Pani Miniver). Bardzo dobra kreacja w świetnym filmie Hitchcocka Cień wątpliwości. Talent dramatyczny potwierdziła w filmie Najlepsze lata naszego życia. Jej najlepsze lata kariery filmowej przypadają na okres II wojny światowej. Potem już sporadycznie odnosiła sukcesy, była m.in. partnerką Marlona Brando w jego pierwszej roli filmowej - w Pokłosiu wojny. Można ją zobaczyć w dramacie kryminalnym Stalowa pułapka oraz m.in. w westernach Ścigany i Kocie ślady.
---> Cień wątpliwości, Najlepsze lata naszego życia, Ścigany
JANE WYMAN

---> Stracony weekend, Trema
LUPE VELEZ
Znana jako „meksykańska złośnica”, aktorka posiadająca talent komediowy, niesamowity urok i ognisty temperament. Po zagraniu dziewczyny z gór w niemym filmie przygodowym The Gaucho stała się rozchwytywaną aktorką angażowaną do ról bardzo zróżnicowanych. Występowała w westernach (Pieśń żywiołów, Mąż Indianki), melodramatach (Hell Harbor), musicalach (Nenita, kwiat Hawany), także w szokującej jak na lata 30-te opowieści pt. Kongo. No i przede wszystkim w komediach - najpierw w pamiętnym epizodzie u boku Flipa i Flapa w Hollywood Party, gdzie zagrał też Jimmy Durante, jej ekranowy partner z komedii Palooka i Strictly Dynamite. W latach 1939-43 grała swoją życiową rolę, ognistą piosenkarkę Carmelitę, w serii 8 komedii o wspólnym tytule Meksykańska złośnica (pierwszy film cyklu zatytułowano jednak Dziewczyna z Meksyku). Przed swoją samobójczą śmiercią zdążyła jeszcze zagrać tytułową rolę w dramacie Nana według powieści Emila Zoli. W swoim krótkim życiu pokazała wszechstronny talent - potrafiła śpiewać, tańczyć oraz zagrać z subtelnością i humorem postacie nieco szalone i egzotyczne o wyjątkowej charyzmie i sympatycznej osobowości.
Liz Taylor wpisuje się w gust jako aktorka (wybierała świetne, ambitne role), natomiast Marilyn Monroe jako aktorka zupełnie mi nie przypada do gustu (mam na myśli role w jakich ją obsadzano). Co ciekawe można powiedzieć, że Marilyn "pracowała i zarabiała" na kręcenie produkcji w których występowała ta druga i które często kosztowały krocie ... Takie to wszystko zależne hehe :) Wytwórnie umiały sobie radzić :>
OdpowiedzUsuńJa lubię Marilyn, bo mimo że obsadzano ją w stereotypowych i raczej średnio ciekawych rolach to radziła sobie z nimi świetnie. Odniosłem nawet wrażenie, że dała z siebie więcej niż wymagał tego scenariusz i przypuszczam, że z inną aktorką te filmy nie zapadłyby tak głęboko w pamięć. Obie aktorki, Marilyn i Liz, mają coś wspólnego - każda ich rola z drugiej połowy lat 50-tych stała się wydarzeniem, Liz zdobywała nominacje do Oscara, Marilyn - nominacje do BAFTA lub Złotych Globów. Obie zostały więc w jakiś sposób docenione, obie zostały zapamiętane lepiej niż filmy, w których występowały :)
OdpowiedzUsuńMariusz nie umiem ocenić geniuszu (lub jego braku) Marilyn jako aktorki :> Zdania są podzielone. Tak czy inaczej MM miała większe ambicje aktorskie niż jak to jest powszechnie sądzone. Wytwornie umiały zrobić z niej użytek; zarabiała dla nich miliony $, a jej samej płacono niewiele. Dla nich była idealna do roli w mniej lub bardziej ambitnych komediach.
OdpowiedzUsuńBrakuje INGRID BERGMAN
OdpowiedzUsuńFaktycznie, może ją wkrótce dopiszę :)
OdpowiedzUsuńa gdzie Brigitte Bardot?
OdpowiedzUsuńU nas w domu byl album z aktorami,miedzy innymi byla aktorka AUDREY HEPBURN,bardzo mi sie podobala,wszystkie wycinki z gazet wycinalam,nasladowalam jej uczesania,no dla mnie byla kims,piekna kobieta.Do dzis wspominam ten album I jej zdjecia.
OdpowiedzUsuńRzeczywiście bardzo subiektywny to spis :) Brak Marleny Dietrich , chociaż z trudem (aktorką była bardzo nierówną, przyznaję, ale kamera bez wątpienia kochała się w jej urodzie i magnetyzmie), jeszcze zrozumiem, ale BETTE DAVIS? Nie bała się żadnych ról, wcielała się w kobiety złe i dobre, stworzyła wiele niezapomnianych kreacji http://www.youtube.com/watch?v=ZZn1zmwrJG0
OdpowiedzUsuńCo do urody powyższych nie będę o tym dyskutować ;) Ale z pewnością nie wszystkie z podanych wyróżniają się nieprzeciętnym talentem. Przemówiła fanka starych filmów :) Pozdrawiam!
Dzięki. Bette Davis wkrótce się tu pojawi ;)
UsuńTo ja dziękuję za posłuch :) przeglądam dalej bloga i dalej marudzę ;)
UsuńNajlepsza aktorką w historii kina jest zdecydowanie Audrey Hepburn :)
OdpowiedzUsuńTeż tak uważam. :-)
UsuńGene Tierney, moim skromnym zdaniem najpiękniejsza.
OdpowiedzUsuńA Gina Lolobrigida,a Sophia Loren,a Jean Moreau,a Daniele Darieux,Simone Signoret....... i wiele innych
OdpowiedzUsuńa kojarzycie może aktorkę (Lusi Babol) napisałem tak jak słychać nie mogę jej znaleźć co do imienia nie jestem pewny ale wiem że nazwisko wymawiało się BABOOL - BABUL
OdpowiedzUsuńbrakuje Veronici Lake :)
OdpowiedzUsuńWartych uwagi aktorek było w historii kina tyle,że nie sposób pomieścić wszystkich w jednym wpisie na blogu;-) Post i tak jest ciekawy i warty uwagi. Bardzo lubię filmy i aktorki z dawnych lat. Współczesne gwiazdki w większości przypadków do mnie nie przemawiają. Wpis czytało mi się bardzo dobrze i na pewno jeszcze zajrzę na Twojego bloga :-) Pozdrawiam serdecznie Angela
OdpowiedzUsuńKażdy chyba lubi dawne aktorki, bo jak sugerują statystyki jest to najpopularniejszy wpis na blogu. Chyba każdy nowy czytelnik zagląda do niego w pierwszej kolejności ;-)
UsuńA gdzie Judy Garland, Greta Garbo i Marlene Dietrich
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńNiezapomniana Sophia Loren z Matki i córki - nie ma jej....
OdpowiedzUsuńAno nie ma... To subiektywny wybór, a ja nie przepadam za Sophią Loren, chociaż przyznaję, że rola w "Matce i córce" znakomita.
UsuńA pani Lamarr gdzie?
OdpowiedzUsuńPiękna była Linda Dornell .Uwielbiałem też Vivien Leigh
OdpowiedzUsuńNajpiękniejszą aktorką była Vivien Leigh i Tatiana Samojłowa, a z Polskich Danuta Szaflarska i Ewa Krzyżewska.Wszystkie 4 miały wrodzony czar, wdzięk i uwodzicielskie spojrzenie.Śliczne rysy twarzy.
OdpowiedzUsuńBrakuje mi tu Brigitte Bardot, Jane Fondy no i Giny Lollobrigidy :)
OdpowiedzUsuńGrace kelly lee remick czy romy schneider piekne cudowne kobiety. Dziś może są i piekniejsze ale no właśnie nie mają tego czegoś co czyni Je nieśmiertelnymi to były boginie Niepowtarzalne
OdpowiedzUsuńELEANOR PARKER cenię za osobowość i występy w takich filmach jak : Scaramouche, Naga dżungla, Dolina królów. Także w westernach: Ucieczka z Fortu Bravo, Moje miejsce na ziemi, Król i cztery damy ,Dźwiękach muzyki , Kobiety w Bieli , Głos żółwia ,Milioner dla Christy ,Ona jest ubrana, aby zabić, Eleanor Parker zmarła 9 grudnia 2013 roku w placówce medycznej w Palm Springs w Kalifornii z powodu powikłań zapalenia płuc. Miała 91 lat. Po jej śmierci, została skremowana. Źródła różnią się, czy jej prochy zostały rozrzucone na morzu lub pochowana w Forest Lawn Memorial Park, Hollywood Hills, gdzie jej zmarły mąż dr Raymond Hirsch jest pochowany. .
OdpowiedzUsuńZ wielkim zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł.
OdpowiedzUsuńDziękuję za ten interesujący spis aktorek. Czasami chodzą mi po głowie dawne aktorki,ale z pamięcią krucho i trzeba grzebać w filmach, by przypomnieć sobie ich nazwiska. A tu ,proszę, są prawie wszystkie. I do tego profesjonalnie opisane. Dla mnie najlepsza z nich to Betty Davis i Katharine Hupburn. Brakuje Avy Gardner.
OdpowiedzUsuń